Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Ik zie niet in hoe je het anders zou noemen. Sociaal = gemeenschappelijk <= nadruk op de gemeenschap => collectivisme. Terwijl rechts de nadruk legt op het individu, zijn vrijheid en zijn verantwoordelijkheid.
Mij verwondert het niets dat partijen als Belang en NVA steeds meer voor hun linkse aard uitkomen.
Egidius
|
Ha, nu weet ik waar uw denkfout zit:
u stelkt links gelijk met collectivisme (hoewel de nazi's, de middeleeuwse katholieken en vele andere totalitaire priesterculturen ook collectivistisch zijn of waren) en rechts met individuele verantwoordelijkheid (hoewel de anarchisten, de humanisten en de oerliberalen ook het vrije en verantwoordleijke individu centraal stellen).
Ziehier mijn definitie van rechts en links - die meer overeenkomt met wat de politieke wetenschap daaronder verstaat:
Citaat:
Denk even na, en dan weet je wat rechts eigenlijk is: een conservatieve ideologie, gebaseerd op een fanatiek geloof, liefst in bovennatuurlijke machten en geschriften, maar evengoed blind vertrouwen in levende aardse dictators die slechts één moraal en slechts één cultuur accepteren: de hunne.
Links is alles wat bevrijding, humanisme, menslievendheid, openheid, verdraagzaamheid, respect en rechtvaardige solidariteit nastreeft.
|
en:
Citaat:
Ikzelf heb een ander idee over rechts: namelijk een fundamentele onderwerping aan gezag, liefst door religie geïnspireerd gezag, ontzag voor autoritaire ideeën en figuren, conservatisme op economisch en levensbeschouwelijk gebied, reactionaire visie op wie de macht toekomt (bloeddynastieën, religieuze leiders, dictatoriale heersers), ontzag voor financiële machthebbers (die altijd gelijk krijgen, in tegenstelling tot wie pleit voor sociale herverdeling), onverdraagzaamheid (tot en met neiging tot uitsluiting, vervolging en uitdrijving) ten opzichte van immigranten en mensen die als "vreemdeling" worden beschouwd...
Vooral de extreme vorm van rechts (dat gaat van racisme, fascisme, VB-fanaten tot terroristen als moslimfundamentalisten, IRA- en ETA-criminelen) vind ik verachtelijk en verwerpelijk.
|
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."