Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Waarom componeren als het al bestaat? Het Wilhelmus als volkslied van Vlaanderen is ideaal. Misschien is de tekst niet 100% geschikt, maar daar kan een mouw aangepast worden. Kijk maar naar Rusland. Daar heeft men zijn flauw volkslied weggedaan en vervangen door de (overigens schitterende) hymne van de USSR, mét aangepaste tekst natuurlijk.
In die hymne moeten vrijheid, rechtvaardigheid, eigenheid, democratie en republikanisme centraal staan. Het spreekt voor zich dat dit met de huidige tekst van het Wilhelmus niet kan. Gezwollen romantiek zoals het "fiere Vaderland" mag voor mijn part doorgesjast worden, dat is goed voor de belgicisten en royalisten.
|
Niet akkoord. Het Wilhelmus is voor mij een goeie derde, na de Vlaamse Leeuw en het prachtige Gebed voor het Vaderland, ik vind het heel vreemd dat je het niet vermeld, iedere nationalist kent het. Bovendien geef ik de voorkeur aan de Vlaamse Leeuw als typisch strijdlied al geef ik toe dat dat de tekst nogal oubollig en gezwollen voorkomt. Ingetogen volkshymnes zoals Het Wilhelmus en God save the Queen vind ik ideaal voor onafhankelijke staten, bij mijn weten verkeert Vlaanderen nog niet in die positie. Voor alle duidelijkheid wil ik nog zeggen dat dat ik groot-nederlander ben op economisch en cultureel vlak. Politiek lijkt het me niet haalbaar.