Flightcare neemt zelf een loopje met de veiligheids- en arbeidsvoorschriften.
Dat is de teneur van het dossier waarmee de vakbonden bij het afhandelingsbedrijf naar minister van Werk Freya Van den Bossche trekken.
De aanleiding van het sociaal conflict -het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel- was slechts "het topje van de ijsberg", luidde het dinsdag op een persconferentie. De vakbonden zijn niet te spreken over het verbod dat de rechter vorige week uitsprak op acties waardoor reizigers op de luchthaven worden geblokkeerd. Ze nemen de "inmenging van de rechtbank in een sociaal conflict" niet. Het verbod neemt niet weg dat er nog syndicale acties zullen volgen, al gaat het dan om 'guerilla-acties' waarbij de reizigers zoveel mogelijk worden ontzien. Al is de kans klein dat die er zullen komen vo/o/r het gesprek met de sociaal bemiddelaar.
Vindevoghel werd aan de deur gezet omdat ze de veiligheidsregels meermaals niet zou hebben gerespecteerd. Maar het beeld dat de bonden dinsdag van het bedrijf schetsten, oogt zelf niet fraai. "Ik wil benadrukken dat de aanleiding van het conflict bij Flightcare maar het topje van de ijsberg is (...)
De toestand van de werknemers op het terrein is vaak schrijnend. In de catacomben van de luchthaven hebben we toestanden gezien die anno 2005 niet meer te rechtvaardigen zijn", stelde Bert Verhoogen van de socialistische vakbond BBTK.
De Technische Inspectie bezocht op 4 april het bedrijf om er de veiligheidsvoorschriften te inspecteren. Daarvan werd een week later een verslag naar de directie gestuurd met daarnaast een datum waarop de euvels moesten worden opgelost. Dat verslag moest worden meegedeeld aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk. De bonden stellen dat ze slechts een 'gefilterde' versie onder ogen kregen.
Volgens Lode Verschingel (ACV) zijn een paar essentiële elementen of overtredingen tot op vandaag nog niet hersteld. De bonden verwijzen ook naar een controle door luchthavenexploitant Biac vorige week die een reeks aberraties zou aantonen. Jean-Marc Urbain (CSC-Transcom) maakte onder meer gewag van problemen met de stockage van radio-actief materiaal in het magazijn of met de plaatsing ervan in de vliegtuigen. Dat zou komen door een
onderbezetting of een gebrek aan opleiding.
Verschingel nam het luik over de arbeidsomstandigheden voor zijn rekening. Zo is er drie jaar na de start van Flightcare in oktober 2002, na de overname van Sabena Handling, nog
geen arbeidsreglement. Hij hekelde ook problemen rond de uurroosters en de invoering van de zogenaamde split-shifts. Ook bepaalde premies zouden niet worden uitbetaald. En dan zijn er de contracten. Volgens Verschingel neemt het bedrijf niemand in vaste dienst wanneer hij start en maakt het bedrijf "abusievelijk" gebruik van de mogelijkheid om vier opeenvolgende keren een tijdelijk contract van zes maanden aan te bieden. Pas dan volgt een definitief contract, zij het een 50 procent-contract. Daarbij kunnen nog "annexen" (een aantal percentages) komen die gelden voor een bepaalde periode.
De lijst met klachten is nog langer. Het gemeenschappelijk vakbondsfront wil er mee naar minister van Werk Freya Van den Bossche stappen. Oorspronkelijk was eerder op de dag een gesprek voorzien, maar dat werd uitgesteld. De bonden rekenen op een ontmoeting later op de dag of morgen/woensdag voor het contact met de sociaal bemiddelaar.
bron: HBVL
--------------------------------------------------------
zo'n 19de eeuwse werkomstandigheden, logisch dat ze ne goeie vakbondsdelegee buiten willen smijten...
STEUN MARIA!