Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Tom, foei!  Maar je hebt gelijk... more power to you
16-jarigen stemplicht geven is een regelrechte ramp! Dan verplicht je al die ongeïnteresseerde, beïnvloedbare kindjes om te stemmen. Wat ik gewoon wil zeggen, is: geef het recht aan diegenen die willen, maar verplicht diegenen die niet willen niet. Super-simplistisch, maar ik zie het probleem niet?
Als ik navraag doe bij de 18-jarigen in mijn klas, luidt telkens het antwoord: "Ik heb effe gevraagd aan mijn pa waarop hij stemt...al die zever interesseert mij niet"
Je hebt gelijk dat de jongeren het meest beïnvloedbaar zijn. Maar diegenen die de moeite willen doen om uren in de file te staan om toch hun stem te mogen uitbrengen, zullen wel zeer zeker echt geïnteresseerd zijn en geen exacte kopie van het stemgedrag van hun ouders.
|
Stemrecht onder de 18, de extremistische partijen met een simpel wereldbeeld zouden er waarschijnlijk heel tevreden mee zijn.
Vroeger was de grens 21 en maakte men grapjes over de stap naar de 18. Wat zou dan de volgende stap wel niet zijn? Stemrecht op 16? Misschien op 14?
Uiteindelijk is er aan het totaalbeeld toen niet veel veranderd buiten dat Agalev ineens meer stemmen had. Als ik het mij goed herinner ging dat ook samen met de tijd waarin de 'No time to waste' T-shirts van Greenpeace populair waren bij de jeugd. Zijn de twee gecoreleerd? Ik weet het niet. De totale impact was in alle geval zo klein dat het niet zo veel uitmaakt.
Ik denk dat er genoeg 'volwassen' 16 jarigen rondlopen dat het mogelijk mag zijn om te gaan stemmen.
Waarom niet iedereen een stem geven? Vanaf de geboorte mag je meestemmen. In het begin wordt dat recht waargenomen door je ouders, die je stem zullen gebruiken om in het belang van het gezin te stemmen en vanaf 16 jaar heb je het recht zelf te stemmen mits overleg met de ouders. Vanaf 18 moet je dan zelf gaan stemmen en verliezen de ouders die 'extra' stem.
|
Dat ruikt weer héél erg naar het zwartblokprogramma, zeg nu zèlf...: meer stemmen voor mensen met meer kinderen (behalve vreemdelingen , natuurlijk, bij die gasten...)