Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2005, 19:55   #5
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik vond die toespraak ook nogal demagogisch. Eigenlijk schandalig dat die man zo staat te zwaaien met een peiling, terwijl hij ook wel weet dat zo'n peilingen helemaal niet betrouwbaar zijn. Waarom is hij niet eerlijk en zet hij de resultaten van de verkiezingen daar eens naast? Gewoon vuile leugens, Albert en z'n kliek weten ook wel dat veel Vlamingen heus niet wakker liggen van het al dan niet voortbestaan van België en dat dat helemaal niet betekent dat ze tegen het uiteenvallen van België zijn.
Het is overigens op zich al veelzeggend dat de koning überhaupt over deze kwestie begint. Het dreigende uiteenvallen van België, of beter: de autosuggestie dat het niet zal gebeuren, wordt niet voor niets in een toespraak van de koning gestopt, geen slapende honden wakkermaken, weetjewel. In Laken weten ze ondertussen ook wel dat het land langzaam maar zeker naar de afgrond glijdt en dat het onderwerp steeds meer bespreekbaar en ook aanvaard wordt. Dat Albert nu de bevolking (of zichzelf) moet geruststellen dat nog 'een overgrote meerderheid' voor de eenheid van het land is (een beetje Hollandse rekenkunde, als je 't mij vraagt), getuigt niet meteen van een bijzonder sterke positie... Het signaal dat aan die 13% wordt gegeven, is overigens ook niet erg vriendelijk: 'mond houden, jullie worden toch niet gehoord' lijkt me misschien nog de meest accurate omschrijving. (Mogen we dan op onze volgende belastingsbrief het Hof uitsluiten? Nee hoor.).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden