Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Mijn mening hierover is dat het een mondiaal probleem is dat liefst mondiaal aangepakt wordt.
Het zal nog wel een tijdje duren vooraleer we komen tot zoiets als mondiale richtlijnen (laat staan wetten ) betreffende dit item.
Intussen kunnen de verschillende staten doen of hun neus bloeit en niks doen.
Of iedere staat kan voor zichzelf al uitmaken om tenminste het status quo tot lichte achteruitgang ipv toename te promoten.
In België bvb is het nog altijd van hoe meer kinderen hoe meer kindergeld en hoe minder belastingen.
Nu is er wel bij vele mensen voldoende besef gegroeid om het toch wat te matigen niettegenstaande deze stimulansen.
Toch zijn er nog altijd mensen die dankbaar gebruik maken van dit systeem en hun kinderen als bron van inkomsten beschouwen.
Deze maatregelen zouden op z'n minst mogen omgebogen worden zodat we tenminste een signaal geven aan de wereld dat we het begrepen hebben.
Tenslotte heeft het weinig zin om met het vingertje te zwaaien als je zelf niet het goede voorbeeld geeft.
|
Aan het kindergeld snoeien zou inderdaad een mogelijkheid zijn om duidelijk te maken dat het niet de bedoeling is om het krijgen van kinderen te promootten.
Ik ben het er zeker mee akkoord dat dit door bepaalde mensen beschouwd wordt al een 'makkelijk verdiende' vorm van inkomen.
Maar als deze kinderbijslag wegvalt loop je volgens mij wel een reëel risico dat de kinderen die geboren worden in armere gezinnen nog minder kansen krijgen dan ze nu reeds krijgen. (Ik bedoel, nu is er wel kinderbijslag maar ondanks dat blijkt meestal nog dat ze minder lang studeren, het thuis moeilijker hebben enzovoort). Het kan dus zijn dat het verschil tussen armere en rijkere kinderen zo wordt versterkt.
Ik denk dat er op dat gebied, om te voorkomen dat de armere kinderen echt geboren worden zonder kansen, misschien beter hun hun kinderbijslag kan laten behouden? En de kinderbijslag dus laten afhangen van het inkomen ofzoiets?
En aan de andere kant doet zich op dit moment in het westen toch vooral eerder een daling van de bevolking voor, en geen stijging? (met uitzondering van het geboortecijfer van het laatste jaar dat weer lichtjes was gestegen, hopelijk voor moeder aarde geeft dit geen nieuwe trend aan ...).
Ik denk dat het probleem van de overbevolking eerder moet aangepakt worden bij mensen die onbedoelt (en dus meestal ongewild vrees ik) een kind krijgen, bijvoorbeeld omdat er geen voorbehoedsmiddelen beschikbaar zijn, of uit onwetendheid. Ik denk hierbij vooral aan ontwikkelingslanden...