Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2005, 10:12   #91
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre
Dat slecht beeld ... ik had het enkel over het Belgisch coliniale regime. Iets waarover in de Engesltalige vakliteratuur een redelijke concensus bestaat.
U bent zelf altijd aan het vergelijken met andere landen.

Voor de rest laat het me redelijk koud wat jan modaal in het buitenland meent te weten over België. Ik ben in het buitenland nog nooit slecht bekeken/behandeld omdat ik Belg ben. Integendeel.
Wij hebben hier wel een probleempje in België en dat is dat de Franstalige pers eerder/vooral geciteerd wordt in het buitenland en niet de Vlaamse. Dit zorgt voor een vertekend beeld: er is enkel één klokje dat luidt.

België is niet slechter dan andere landen, soms beter in mijn opinie. Moet dit ons beletten om intern problemen aan te kaarten of op te lossen?

Iets totaal anders:Jean-Maurice Dehousse is tegen de uitbreiding van de euregio Maas-Rijn. Waarom? Niet om economische redenen maar omwille dat Luik dan niet meer het centrum is en omdat het Frans in deze constellatie aan "belang" zou inboeten. Zou de economische noodzakelijkheid niet moeten doorwegen ipv Franstalig/Luikse trots. Binnen deze euregio is men erover eens dat Köln, Leuvenen Eindhoven moeten worden opgenomen binnen deze euregio voor een beter draagvlak. ipv dit te betwisten met economische motieven komt hij af met het gewicht van de Franse taal en Luik verdient het om in het middelpunt te staan an niet in de periferie. Waar zijn we mee bezig: euregio's zijn er om samen te werken in grensoverschrijdende projecten. Dit gaat er niet om of Luik het centrum is of niet en of Frans de belangrijkste taal is.

We gaan hier weer een communautaire twistappel bijkrijgen met Duitsland en Nederland als gegeneerde toeschouwers.
En ik heb het over het feit dat flaminganten altijd beweren dat Belgie zo'n slecht beeld in de wereld heeft.

Wie is den nu deze Jean-Maurice Dehousse???
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden