Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2005, 00:07   #266
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18

- Voor PET-flessen: plasticproductie is erg milieubelastend, waar trouwens olie voor nodig is..., + een groeiende berg afval die verwerkt moet worden (tenzij natuurlijk volledige recyclage met de betekenis die ik er hierboven aan geef), en als het verbrand wordt: plastic verbranden is énorm schadelijk
PET-flessen verbranden is niet schadelijk. Sommige plastics verbranden is schadelijk (afhankelijk van het type en de additieven. Bvb PVC -> chloor -> dioxines), maar PET normale verbranden is minder schadelijk dan hout verbranden. Zeker bij hoge temperatuur.
Recycleren kan, maar meestal niet terug naar pet-flessen (maar tot 20% van zo'n nieuwe fles), wel naar andere plasticproducten die wat dikker zijn en waar kwaliteit minder belangrijk is.
Citaat:
- Voor glazen flessen: voor de productie is zand nodig... en eh ... voor de rest heb ik geen idee. Glazen flessen worden uitgespoeld (gevolg: meer waterverbruik ?) met stoffen die waarschijnlijk schadelijk zijn voor het milieu en gewoon opnieuwgevuld.
Energie dus, om uit zand glas te maken. Net zoals je energie (olie) nodig hebt voor pet-flessen.
Citaat:

Ik had dus nooit gedacht dat transport een bepalende factor zou zijn, om niet te zeggen dat het me heel erg verwondert. :-s
Dat is het dus wel: glazen flessen wegen meer -> meer verbruik. En ze terugbrengen -> weer meer transport en gewicht -> extra verbruik. Het ogenblik dat je evenveel energie verbruikt hebt als nodig om 1 pet-fles te blazen (waarvan je de energie ook deels kan recupureren als je ze verbrandt) komt er vrij snel.