Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
- Voor PET-flessen: plasticproductie is erg milieubelastend, waar trouwens olie voor nodig is..., + een groeiende berg afval die verwerkt moet worden (tenzij natuurlijk volledige recyclage met de betekenis die ik er hierboven aan geef), en als het verbrand wordt: plastic verbranden is énorm schadelijk
|
PET-flessen verbranden is niet schadelijk. Sommige plastics verbranden is schadelijk (afhankelijk van het type en de additieven. Bvb PVC -> chloor -> dioxines), maar PET normale verbranden is minder schadelijk dan hout verbranden. Zeker bij hoge temperatuur.
Recycleren kan, maar meestal niet terug naar pet-flessen (maar tot 20% van zo'n nieuwe fles), wel naar andere plasticproducten die wat dikker zijn en waar kwaliteit minder belangrijk is.
Citaat:
- Voor glazen flessen: voor de productie is zand nodig... en eh ... voor de rest heb ik geen idee. Glazen flessen worden uitgespoeld (gevolg: meer waterverbruik ?) met stoffen die waarschijnlijk schadelijk zijn voor het milieu en gewoon opnieuwgevuld.
|
Energie dus, om uit zand glas te maken. Net zoals je energie (olie) nodig hebt voor pet-flessen.
Citaat:
Ik had dus nooit gedacht dat transport een bepalende factor zou zijn, om niet te zeggen dat het me heel erg verwondert. :-s
|
Dat is het dus wel: glazen flessen wegen meer -> meer verbruik. En ze terugbrengen -> weer meer transport en gewicht -> extra verbruik. Het ogenblik dat je evenveel energie verbruikt hebt als nodig om 1 pet-fles te blazen (waarvan je de energie ook deels kan recupureren als je ze verbrandt) komt er vrij snel.