Los bericht bekijken
Oud 4 augustus 2005, 11:42   #5
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Om te beginnen: ik vind het een zeer interessante topic en ik hoop dat het publiek hierdoor veel beter wordt geïnformeerd over Turkije.

En ik heb eerlijk gezegd nog niet alles gelezen (maar ga dat wel nog doen) maar wil al enkele dingen toevoegen:

1. In Turkije is het normaal dat de arbeiders 14 of 20 (!) uur per dag werken! Dat was hier zelfs niet het geval vlak na de industriële revolutie maar heeft toch geleid tot grote opstanden en het ontstaan van vakbonden en een arbeiderspartij. In Turkije is dat niet het geval. De oorzaak? Officiëel mag men maar 8 uur werken en de rest zijn overuren en worden extrabetaald maar in Turkije is er geen arbeidsinspectie... en de arbeidsmarkt is er groot, met alle gevolgen (misbruik) van dien.
Ik hoop dat iedereen beseft welke impact dit heeft namelijk mensen zijn die 20 uur per dag moeten werken wil dat zeggen werken 3 shifts!! Er konden dus daarvoor bijna 3 mensen tewerkgesteld worden in plaats van één! En dus potentiëel 3 gezinnen meer gevoed en 2 werklozen minder.
Deze onmenselijke tewerkstellingsnormen hebben dus niet alleen ernstige gevolgen voor de persoon in kwestie (die niets onderneemt want hij is maar al te blij dat hij werkt heeft, het is dat of niets) maar hebben ook tot het gevolg dat de tewerkstellingsgraad laag kan blijven, en de werkloosheid dus hoog blijft!
Als Turkije tot de EU toetreedt kunnen wij daar iets aan doen!

2. Als mensen in Turkije naar Groot - Brittannië, België, Nederland of Frankrijk wilen komen moeten ze 2000 euro betalen voor een visum !!!
Terwijl ik dacht dat 'everyone equal was'?
Wat vinden jullie dan van de Europese naleving van de 'mensenrechten' ??

3. Nogmaals: Kerk (in casu, moskee) en staat zijn strikt gescheiden in Turkije. Het is dus een uiterst progressief Arabisch land.

4. Er leven grote misverstanden over België in Turkije (en in alle andere Arabisch landen), hun wordt een hemel op aarde beeld voorgeschoteld dat natuurlijk niet strookt met de realiteit. Dat beeld wordt hoog gehouden door de Turken of Marokkanen die naar België geëmigreerd zijn en zeggen dat het er goed is (lees: stoefen over België), terwijl ze meestal in werkelijkheid spijt hebben van hun vertrek uit hun geboorteland, en dat geldt zeker voor hun kinderen die hun thuisland nog meer missen. (Dit blijkt uit longitudinaal onderzoek). In de Arabische landen heeft men geen idee van de stress en het vervuilde milieu dat hun hier te wachten staat, en nog minder van het racisme dat hier heerst natuurlijk. ...
Zouden ze een objectief beeld van België hebben dan verkleint volgens mij de kans serieus dat ze hier ooit naar toe zouden willen komen ... (moesten sommigen daar bang voor zijn).

En dan nog een vraag ... heeft er iemand een goed zicht op wat de Turken eigenlijk willen? Lid worden van de EU of niet?
En ten tweede: het potentiëel lidmaatschap betreft toch heel Turkije en niet alleen het Europees deel hé?