Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Tweetalige ambtenaren? Dan toch niet bij de francofonen. Velen van hen kennen GEEN WOORD Nederlands. Zelfs sommige migranten spreken makkelijker Nederlands dat die zogezegde Brusseleirs.
|
Ik heb ook niet gezegd dat de taalwetgeving in de lokale besturen perfect nageleefd wordt. Helaas is het waar dat er daar toch, volslagen onwettelijk, ambtenaren werken die niet tweetalig zijn. Recent zijn terzake vooral incidenten met ééntalige politieagenten in het nieuws gekomen.
De waarheid gebiedt anderzijds ook te zeggen dat er ook hel wat Franstalige ambtenaren zijn die wel goed tweetalig zijn. Ik ken persoonlijk in de Brusselse gewestadministratie (waar tweetaligheid NIET verplicht is) heel wat Franstaligen die zeer goed Nederlands praten. Jammer genoeg ken ik er ook die geen sikkepit Nederlands verstaan (nochtans universitair geschoolden).
Mijn echtgenote - die zelf uit het buitenland komt maar in een mum van tijd Nederlands leerde - was vroeger zeer verbaasd over het feit dat zoveel Franstaligen hier in België zelfs na 8 jaar Nederlands op de lagere en middelbare school nog altijd niet tweetalig zijn.
Vergeet ook niet dat er ook Franstaligen zijn die wel degelijk Nederlands kennen maar die het gewoon niet willen spreken.