In de Humo van deze week staat er een artikel te lezen met volgende spraakmakende titel "DE FRIETMOBIEL: Guys auto rijdt op gebruikt frietvet"
In België zijn er zowat 20chauffeurs die zo goed als nooit moeten stoppen bij een tankstation en die zich niettemin vrijelijk met hun wagen kunnen voortbewegen. Ze rijden op milieuvriendelijke koolzaadolie, en Guy (35) is één van hen. De laatste maanden is hij met een klein clubje kameraden zelfs nog iets verder gegaan, hij rijdt nu op gebruikte frituurolie, 'jaja, olie uit de frietpot en niet uit het Midden-Oosten!' Guy vindt dat 'plezan': 'Als ik olie in mijn tank giet, staat de kat te wachten om de druppels op te likken. Dat zie ik ze niet direct doen in een 'normaal' benzinestation!' Guy wil anoniem blijven:'Niet dat ik iets verkeerd doe, maar ik heb niet graag heisa rond mijn persoon.'
Bron: Humo 3275/25 > 10 juni 2003
U kan op de website www.fmso.de een lijst terugvinden met auto's die geschikt waren om 'plantaardig' mee te rijden.
Het is absoluut niet schadelijk om enkele liters olie bij je diesel te gieten, maar je moet zulke alternatieve brandstoffen wel aangeven alvorens je ermee gaat rijden!
Een moeilijkheden is het feit dat men 1hectare slechts 1500liter koolzaad kan doen opleveren.
Etc. etc. etc. Dit is niet de enige vorm van alternatieve brandstofvoorziening voor de wagen. Er rijden nu ook reeds enkele wagens op elektriciteit, water, zonne-energie, ...
Daarom bij deze de vraag aan mogelijke AGALEV-leden/sympathisanten of andere ecologisch bewusten waarom niet ijveren voor een institutionalisering van soortgelijke brandstoffen i.p.v. die zeer vervuilende diesel.
Steeds wordt er maar geklaagd dat we rekening moeten houden met ons milieu en reeds velen wijzen de auto aan als grote schuldige hiervan. Zou men dan niet beter hier op inspelen zodat men daadwerkelijk iets verhelpt aan het milieu'probleem' i.p.v. die tal van nutteloze maatregelen die nu opgelegd worden omdat ze beter zouden zijn voor het milieu of i.p.v. het massaal actie voeren tegen zo vele, maar eveens oh zo kleine vervuilingen en vernielingen van onze natuur!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
|