Los bericht bekijken
Oud 12 augustus 2005, 10:30   #9
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

De eerste vraag die ik me stel bij dit topic is: wat verstaan we onder "multiculturaliteit"? Is dat een samenleving met een bepaalde onderliggende "leidcultuur" waarop dan veel verschillende "sub"culturen bestaan? Of is dat een samenleving waar ieder zijn ding doet, no matter what?

In Australië bvb. heb je twee zeer onderscheiden culturen die elk hun eigen rechtsgeldigheid hebben, de westerse en de aboriginal. Ze leven "tesamen" in één land maar zijn wel "fysisch" gescheiden: je hebt dus gebieden waarin de westerse rechtsgang, cultuur, ... de hoofdcultuur is (alhoewel er ook Aziaten, aboriginals, ... wonen), en je hebt aboriginalgebieden. Indien je multicultuur op zulke wijze interpreteert, dan is die fysische scheiding voor mijn part een noodzakelijkheid.

Maar Vlaanderen is dus Australië niet, en naar mijn weten is er maar één rechtssysteem geldig in dit landje. Dus moeten we er ook vanuit gaan dat multiculturaliteit per definitie enkel beperkt kan blijven tot het aanvaarden van de "leidcultuur" waarop dan ieder "zijn ding" kan doen. Natuurlijk is ook die "leidcultuur" geen statisch gegeven, en moet die liefst zo beperkt mogelijk gedefinieerd worden teneinde de persoonlijke vrijheid van ieder van ons zo maximaal mogelijk te maken.

Voor mij persoonlijk is de koppeling van (het toelaten van) immigratie aan (het erkennen van) de "leidcultuur" de enige werkbare vorm waarnaar onze samenleving kan evolueren.

Wanneer we nu de islam in concreto gaan bekijken, dan kunnen we inderdaad niet zeggen dat er "geen probleem" is. Vele stromingen binnen de islam aanvaarden immers niet zomaar de "leidcultuur" die in dit land heerst: immigratie van mensen uit (bepaalde) islamitische landen zou dus (in het verleden en in de toekomst) een pak strenger mogen (mochten) worden aangepakt...