Differentiatie Duits/Nederlands
Jan, U heeft vanzelfsprekend gelijk dat er reeds voor de vertaling van de Staten-Bijbel een differentiatie aan de gang was tussen het Duits en het Nederlands - dat is het moment dat het Middel-Nederlands overgaat in het
Nieuw-Nederlands. Onder taalkundigen is er overigens grote onenigheid over de terminologie Middel-Nederlands precies vanwege het geringe verschil tussen deze dialectengroep en het Middel-Duits van voor de klankverschuiving.
Wat het graafschap Loon en het Liburgs betreft ik kan alleen maar zeggen dat er recent nogal enthoesiast gewerkt wordt aan een theorie als zou het Limburgs in feite een aparte taal zijn.. ik heb daar op historische gronden mijn twijfels over : als men enerzijds al geen verschil kan maken tussen Middel-Duits en Nederlands, wat zou men dan nog eens een verschil maken tussen dit conglomeraat van dialecten en Limburgs ?
Wat betreft de franstaligen te Brugge - volgens Hendrik Conscience en zijn
beschrijving van de "Brugse Metten" waren ze er wel degelijk. Nu is Conscience niet zo'n al te betrouwbare bron over de Middeleeuwse geschiedenis - maar ik heb nog andere bronnen die inderdaad op een groot aantal ingeweken Picardiërs e.d. wijst (sedert Maria van Bourgondië heeft
de franse dynastie inderdaad zeer fel aan het Vlaamse Graafschap geknabbeld,
tot aan een groot stuk van de toen Nederlandstalige gebieden toe). Maar talrijk zijn de bronnen die aangeven dat vele vorsten in de voorbourgondische periode hun gebieden niet zozeer als ééntalig Diets beschouwden, maar eerder een onderscheid maakten naar Volkstaal en klerikaals Latijn. "Diets" betekent overigens "volkstaal" zonder dat men daar in wezen een of ander germaans dialect mee bedoelde, men kon net zo goed op een soldatenlatijnsachtig waals doelen.
Als we overigens ons wat meer oostelijk in Europa begeven zien we als volkstaal verassend westelijk van de Elbe zelfs Slavische volkstalen, die overigens ook door Vlaamse immigratie beïnvloed zijn... Of geef ik nu het startschot voor een nieuwe "Europese" geschiedenisvervalsing ?