Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kijk naar Zwitserland: daar zijn er drie mogelijkheden om tot een volksraadpleging te komen. Het kan op initiatief van de regering gebeuren; op initiatief van de Bondsraad en op initiatief van de burgers. Er zijn geen criteria over wat nu belangrijk of superbelangrijk is. In Zwitserland werkt het systeem uitstekend.
Als jonge N-VA'er zou u dat in gedachten moeten houden.
|
Tot hier kan ik volledig met u akkoord gaan.
Bijkomende opties:
-Recall om bestuurders die hun werk niet doen eruit te gooien.
-Petitierecht waarbij het parlement op basis van een kleiner aantal handtekeningen dan nodig voor referendum een wetswijziging kan doorvoeren.
Wat betreft onderwerpen waarover de burgers zich bindend kunnen uitspreken: dezelfe als waar de representatie zich kan over uitspreken, niet meer niet minder.
Citaat:
Referenda zou trouwens de beste manier om met België komaf te maken: dan zouden we zien hoe over veel onderwerpen men verschillend denkt ten noorden of ten zuiden van de taalgrens (denk aan de verschillen bij de Koningskwestie).
|
Hier begint de wishfull thinking.
Wacht de uitslag liever af in plaats van de glazen bol boven te halen.
De breuklijn Waals-Vlaams mag dan wel in de ogen van de flaminganten gigantisch zijn, maar die zal niet noodzakelijk in elke kwestie spelen of de door u vooronderstelde meerderheid-minderheidsverhouding vertonen.
Citaat:
Terwijl onze partij, het Vlaams Belang, al meerdere jaren voorstander toont van dergelijke referenda, blijft het mij verwonderen dat de N-VA dat hardnekkig blijft afwijzen. On-be-grij-pe-lijk!
|
Inderdaad.
Ik verwijs hiervoor naar Annemans' forumsessie.
Een tegenindicatie zijn wel oudere VB-teksten, waarin een louter representatief systeem naar voor geschoven wordt.