Los bericht bekijken
Oud 16 augustus 2005, 08:44   #360
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kijk naar Zwitserland: daar zijn er drie mogelijkheden om tot een volksraadpleging te komen. Het kan op initiatief van de regering gebeuren; op initiatief van de Bondsraad en op initiatief van de burgers. Er zijn geen criteria over wat nu belangrijk of superbelangrijk is. In Zwitserland werkt het systeem uitstekend.

Als jonge N-VA'er zou u dat in gedachten moeten houden.
Tot hier kan ik volledig met u akkoord gaan.
Bijkomende opties:
-Recall om bestuurders die hun werk niet doen eruit te gooien.
-Petitierecht waarbij het parlement op basis van een kleiner aantal handtekeningen dan nodig voor referendum een wetswijziging kan doorvoeren.

Wat betreft onderwerpen waarover de burgers zich bindend kunnen uitspreken: dezelfe als waar de representatie zich kan over uitspreken, niet meer niet minder.

Citaat:
Referenda zou trouwens de beste manier om met België komaf te maken: dan zouden we zien hoe over veel onderwerpen men verschillend denkt ten noorden of ten zuiden van de taalgrens (denk aan de verschillen bij de Koningskwestie).
Hier begint de wishfull thinking.
Wacht de uitslag liever af in plaats van de glazen bol boven te halen.
De breuklijn Waals-Vlaams mag dan wel in de ogen van de flaminganten gigantisch zijn, maar die zal niet noodzakelijk in elke kwestie spelen of de door u vooronderstelde meerderheid-minderheidsverhouding vertonen.

Citaat:
Terwijl onze partij, het Vlaams Belang, al meerdere jaren voorstander toont van dergelijke referenda, blijft het mij verwonderen dat de N-VA dat hardnekkig blijft afwijzen. On-be-grij-pe-lijk!
Inderdaad.
Ik verwijs hiervoor naar Annemans' forumsessie.
Een tegenindicatie zijn wel oudere VB-teksten, waarin een louter representatief systeem naar voor geschoven wordt.