Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Eigenlijk is mijn mening gewoon dat je sommige dingen die mysterie zijn mag mysterie laten. Een mens moet niet alles weten om te voldoen aan iemand zijn grootheidswaanzin (Ik weet dat dit niet correct van me is maar hoe moet je iemand die met zulke ideeën afkomt uiteindelijk noemen hé?).
|
Dat is een persoonlijke mening natuurlijk. Velen, waaronder mijzelf, denken daar anders over en zouden wel graag meer weten, meer begrijpen, meer kunnen. Sterker zelfs, ik denk dat de menselijke soort zou zijn uitgestorven met zulke mentaliteit. Het mysterie van de ruimte is net zoals het mysterie van het vuur in de oertijd. Had men toen niet geprobeerd het fenomeen vuur te controleren en zelf te maken, was er vandaag de dag geen mens meer geweest op onze planeet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Het is vooral omdat, ik weet niet in welke mate je het beseft Tavek, maar niet iedereen op deze planeet heeft het even goed. Sommige mensen zijn ziek, sommige mensen hebben honger en dorst ... Problemen die al jarenlang bestaan maar niet opgelost lijken te gerake ... Ik hoop gewoon dat je je ergens kan voorstellen dat de ruimtevaart, de aardse miserie in beschouwing genomen, in mijn ogen, letterlijk is als het geld door deuren en ramen wegsmijten ... terwijl op de eigen paneet mensen sterven aan dingen die voorkomen hadden moeten worden...
|
Ik weet niet in welke mate gij beseft, Groentje-18, dat de ruimtevaart net essentieel is voor de oplossing van deze problemen. En dit op veel meer domeinen dan dat ge op het eerste gezicht zou zeggen: Weersattelieten verschaffen ons een schat van informatie; het voorspellen van extreme droogtes, stormen, overstromingen, ... voorkomen niet alleen directe doden door anticipatie, maar ook indirecte doden door het voorzien van waternood, watersnood, mislukte oogsten, verwoestijning, verzwakking en verzieking van het vee ("
Quand le troupeau est malade, c'est le village qui meurt"), ...
Ook op medisch vlak speelt ruimtevaart een grote rol: Veel behandelingen, medicatie en inzichten in bepaalde ziektes/aandoeningen, ... zijn enkel en alleen gekend door onderzoek in de ruimte. De ontwikkeling van het griep-vaccin (aan boord van één van de Russische Saliouts als ik mij niet vergis), ontwikkeling van één van de meest gebruikte AIDS-remmers, inzichten in de ontwikkeling van kankers en sommige hart-en vaatziektes, ... het zijn maar enkele voorbeelden. Maar zelfs door middel van simpele observatie vanuit de ruimte wordt heel wat bereikt op medisch vlak: met behulp van zeer eenvoudige metingen kan men de gebieden aanduiden die de ideale condities beschikken voor de ontwikkeling van virussen, parasieten en hun vectoren zoals bvb de broeihaarden voor de malariamug, tyfus, ...
Dit bedoel ik net met het verliezen van objectiviteit door utopische visies, Groentje-18, hopelijk wordt het u nu zelf ook een beetje duidelijk...