Los bericht bekijken
Oud 16 augustus 2005, 21:39   #1
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard Zijn de Verenigde Naties vandaag nog nodig?

Bij deze peiling moet ik eens goed afwegen welke vraag ik het hier stel; het gaat hier immers over de opvolger van de Volkenbond.

Waarom stel ik trouwens deze vraag?
Kijk maar eens terug op de laatste jaren VN. Een kleine opsomming van haar activiteiten
- Gehannes en besluiteloosheid na de aanval op de VS. Uiteindelijk ging de VS tot de aanval over in Afghanistan.
- Teveel gepalaver nav de oorlog in Irak. Resoluities hier en daar...maar de VS trokken het zich niet meer en en begonnen op eigen houtje een oorlog om Saddam en zijn vermeende vernietigingswapens te verdrijven.
- Congressen over het milieubeleid wereldwijd: veel bla bla bla en veel besluiten op papier, maar noppes & nada in de praktijk.
- De manier van vredesbemiddeling: de VN tekenen de grenzen van de landen in de Balkan. Dit leidt tot plaatselijk nieuwe wrevel. Zij willen nu eens eindelijk zelf hun grenzen trekken en zich niet weer laten overdonderen. De fundamenten voor een nieuw conflict worden dus alweer gelegd.
- Het geval Israël: veel resoluties en nog van dat bla bla bla, maar de Muur staat er nog steeds en de ambras duurt er nog steeds voort onder Führer Sharon.
- Olie-voor-voedsel-programma: zoon van Secretaris-generaal Kofi Annan is betrokken in gesjoemel alsook een Cypriotisch lid van hetzelfde programma.
- Hongersnood in Afrika: al van eind vorig jaar smeekt men de VN om hulp, maar zelfs na de tsoenamiverontwaardiging bleef het stil in New York. Laat ze maar verhongeren in Niger, enz...
- Genocide in Soedan: de VN staat erbij en kijkt ernaar...

Waarom is de VN dan eigenlijk nog nodig?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden