Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2005, 12:02   #129
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Met dat verschil natuurlijk, dat wij het niet hadden over voorwaardelijke invrijheidsstelling zoals dat nu gekend is (die zou immers moeten afgeschaft worden), maar als voorwaarde op het einde van je (initieel bepaalde) strafmaat om terug in de maatschappij te mogen (en waar dus ook voordelen aan vastzitten, zie jobcreatie e.d.).
Da's een beetje hetzelfde als het idee van Steve Stevaert toen?

Uw voorstel botst wel met een serieus probleem : ge kunt niemand in de gevangenis houden wanneer die zijn straf is afgelopen. Iemand die tot 10 jaar is veroordeeld, kan je moeilijk pas na (ik zeg maar iets) 12 jaar vrij laten. En 'straffen van onbepaalde duur' zijn niet echt compatibel met het EVRM en met het principe van de 'legaliteit van het strafrecht', zodus.

Bovendien is er in de praktijk (juridisch is iets anders) eigenlijk geen verschil met de voorwaardelijke invrijheidstelling, behalve dat je de beslissing op een ander moment neemt, da's al.

Citaat:
Klopt ook wel natuurlijk. Maar als ik me niet vergis zijn vele verkrachters ook nogal gevoelig voor andere fenomenen (kicken op macht e.d.). Pedofielen etc. zouden dan weer, mijns inziens, niet echt in een gevangenissysteem zoals door Mambo beschreven, thuishoren.
Het si idd zo dat je bij seksuele feiten een hoog risico op recidive hebt. Vraag is : hoe kan je hierop antwoorden binnen de grenzen van onze rechtstaat? Gevangenisstraffen hebben voor die mensen eigenlijk niet veel nut, behalve dat de slachtoffers dan ondertussen veilig zijn...