Discussie: de tramtrein
Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2005, 16:41   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Lightrail is inderdaad een goede oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen in stedelijke gebieden. Je hebt drie vormen van lightrail die elk hun sterke punten hebben:
- sneltram: een wat zwaardere tram die op een eigen baan rijdt en daardoor meer snelheid kan maken
- tramtrein: een voertuig dat zowel op spoor- als tramwegen kan rijden, wat overstappen overbodig maakt
- lighttrain: een moderne lichte trein voor stadsgewestelijke diensten

De tramtrein is erg succesvol in Karlsruhe en Saarbrücken. Men heeft daar (onrendabele) nevenlijntjes aangesloten op een tramnetwerk naar de binnenstad, zodat overstappen niet meer nodig is. Gevolg is een veel kortere reistijd en dus ook veel meer passagiers. Ook de lighttrain blijkt erg positieve resultaten te boeken: in de Achterhoek in Nederland wist Syntus op voorheen onrendabele stoptreinlijntjes van de NS 25% meer reizigers te trekken door de inzet van moderne lichte treinen.

Voorbeelden en projecten

Van sneltrams en lighttrains zijn er in de Benelux al voorbeelden te vinden:
- sneltram: Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (zelfstandige sneltram), Rotterdam-Oost (gecombineerd met metro), Amstelveen (gecombineerd met A'damse metro), Vlaamse Kusttram (deels)
- lighttrain: treinen van Syntus op de trajecten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, grensoverschrijdende treinen op de trajecten Enschede-Gronau-Dortmund en Heerlen-Aken-Stolberg (onofficiële site in het Nederlands).

Het nog aan te leggen GEN rond Brussel is ook een voorbeeld van een lighttraindienst.

De volgende projecten zijn in Nederland goedgekeurd/in uitvoering:
- tramtrein: Randstadrail (Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam) en Rijn-Gouwelijn (Gouda-Alphen aan den Rijn-Leiden-Katwijk-Noordwijk)
- lighttrain: Randstadspoor (rond Utrecht)

Daarnaast zijn er nog enkele lighttrainprojecten in de besluitvormingsfase: Kolibri (rond Groningen), RegioRail KAN (rond Arnhem en Nijmegen) en in Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Kerkrade).

Ik ben erg benieuwd waar de NMBS van plan is tramtreinen in te zetten. Dat men in België zolang heeft gewacht met studies hierover, zal ongetwijfeld te maken hebben met de gescheiden bevoegdheden voor tram (Vlaams) en trein (Belgisch). De NMBS dreigt natuurlijk haar monopolie op de spoorwegen kwijt te raken als Vlaanderen zelf tramtreinen wil uitbaten. Het lijkt me in ieder geval geen slecht idee om regionale lijnen los te koppelen van de NMBS en evt. door De Lijn of een regionale spoorwegmaatschappij te laten aanleggen en beheren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden