Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Lees mijn posting nog eens:
De meeste Oostfront-soldaten waren bedoeld voor het OOSTFRONT. Dus waren ze hier weg... De collaboratie waarvan U spreekt zijn meestal verklikkers en economische profiteurs, die hier in het land bleven.
Trouwens, nu is het makkelijk oordelen: we volgen de logica van de overwinnaars. Als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, dan waren al de leden van mijn oudstrijdersvereniging nu stuk voor stuk landverraders geweest!
|
Deze keer ben ik het volmondig met RvN eens. Geschiedenis wordt uiteindelijk door de overwinnaar geschreven en vanuit dat standpunt wordt dan ook geoordeeld over wie en wat fout of juist was in de voorbije periode. Dat is allemaal heel gemakkelijk. Uiteindelijk heb ik respect voor alwie tijdens de oorlog vanuit zijn principes gevochten heeft: zowel de echte weerstanders (en niet die van de laatste minuut die meestal ook overgingen tot barbaarse daden na de komst van de geallieerden) als de Oostfronters. Beide groepen waren meestal gestuwd door idealisme.
Daarom vind ik dat men in het Spanje van Franco het mooiste gebaar heeft gesteld van wederzijdse verzoening. Ondanks het feit dat Franco een dictator was, liet hij de gevallen Spanjaarden van beide zijden samen begraven. Ook was onlangs in Witrusland is gebeurd, is lovenswaardig. Daar werden zowel de Witrussen die hun leven hebben gegeven in Duitse dienst als die in Russische dienst en als partisaan tot helden uitgeroepen. Ongeacht aan welke zijde ze ook gestreden hadden. Het was een bijzonder mooi gebaar.
De tijd van het schuld aanwijzen moet nu eens gedaan zijn. De oorlog is ondertussen al meer dan een halve eeuw achter de rug.