Belgie maar voor éénderde democratisch: regering negeert parlement !
Volgens volksvertegenwoordigster Magda De Meyer
werden slechts 4 van de 17 resoluties van het parlement door de regering de facto uitgevoerd.
Deze nuchtere mededeling is wel degelijk schokkend.
Een parlement is tot nader order de vertegenwoordiger van de bevolking.
Het parlement kan zeer concrete
wetten stemmen, die haarfijn uitleggen wat het volk wil. Het parlement kan ook een minister, of alle ministers, een algemene opdracht geven die hij zelf dient in te vullen: een
resolutie.
Dit is de manier waarop een democratie werkt: zij beslissen en de minister voert uit.
Indien een minister dit niet doet dan
onthoofdt hij de democratie. In feite pleegt hij verraad tegenover de grondwet of simpel gezegd: hij doet zijn job niet.
Dat bepaalde resoluties na zelf zeer korte tijd door de realiteit achterhaald worden, dat kan ik geloven. Maar niet dat dit gebeurt
in tweederde van de gevallen!
Ministers hebben al een zeer grote macht
- - kollosale administraties en riante cabinetten om hen te begeleiden en om hun informatieverwerking te optimaliseren.
- - de kans om hun ideeën in de vorm van wetsvoorstellen direct voor het parlement te brengen
- - een ruime bevoegdheid om aan wetten en resuluties uitvoeringsbesluiten te koppelen die naar hun hand en met hun filosofie zijn gefabriceerd.
Indien dan blijkt dat d
e uitvoerende macht het parlement als een soort van kerstboom beziet: veel lichtjes maar weinig beweging en daarenboven vierkant de voetjes vaagt aan de
morele en politieke waarden die aan de basis liggen van de democratie dan zijn ze er de doodgraver van!
Moeten believers in de democratie tegen rechts zeggen :" jullie hebben gelijk: pak maar over. De vlag is anders maar dekt dezelfde lading"?
Moeten we machteloos toekijken en
de mensen proberen te overtuigen van de ernst en de hoogwaardigheid van een systeem dat door een aantal superarroganten wordt verkleind tot een majorettentheater?
Indien een buitenlander mij vandaag vraagt : "
Is Belgie een goedwerkende democratie" dan zal ik daar op antwoorden :
" voor tweederden niet".
Men zou, met desnoods (ik zeg het met tegenzin) Herman de Croo op kop moeten de betrokken excellenties
op staande voet wandelen sturen, een macht die dit parlement bezit. Men zou hen moeten (figuurlijk als het kan) brandmerken als anti-democraten en hen hun politieke rechten ontnemen.
Zij zijn schuldig aan een samenzwering tegen onze maatschappij op zijn hoogst en op zijn laagst aan onvergeeflijke onbekwaamheid hun functies te vervullen.
Let wel: mocht ik op dit ogenblik een mandaat uitoefenen als volksvertegenwoordiger dan zou dit dienen te gebeuren of ik pakte mijn kazakske om thuis te gaan wachten tot de zaken zijn opgelost. Een goedkeuring van enig ministerieel voorstel of budget zou bij mij onmogelijk door de beugel kunnen.
Ik ben persoonlijk geaffronteerd.[edit]
[size=1]
Edit:[/size]
[size=1]After edit by ericferemans on 01-09-2005 at 14:52
Reason:
--------------------------------
Volgens volksvertegenwoordigster Magda De Meyer werden slechts 4 van de 17 resoluties van het parlement door de regering de facto uitgevoerd.
Het parlement kan zeer concrete wetten stemmen, die haarfijn uitleggen wat het volk wil. Het parlement kan ook een minister, of alle ministers, een algemene opdracht geven die hij zelf dient in te vullen: een resolutie.
Dit is de manier waarop een democratie werkt: zij beslissen en de minister voert uit.
Indien een minister dit niet doet dan onthoofdt hij de democratie. In feite pleegt hij verraad tegenover de grondwet of simpel gezegd: hij doet zijn job niet.
Dat bepaalde resoluties na zelf zeer korte tijd door de realiteit achterhaald worden, dat kan ik geloven. Maar niet dat dit gebeurt in tweederde van de gevallen!
Ministers hebben al een zeer grote macht
- - kollosale administraties en riante cabinetten om hen te begeleiden en om hun informatieverwerking te optimaliseren.
- - de kans om hun ideeën in de vorm van wetsvoorstellen direct voor het parlement te brengen
- - een ruime bevoegdheid om aan wetten en resuluties uitvoeringsbesluiten te koppelen die naar hun hand en met hun filosofie zijn gefabriceerd.
Indien dan blijkt dat de uitvoerende macht het parlement als een soort van kerstboom beziet: veel lichtjes maar weinig beweging en daarenboven vierkant de voetjes vaagt aan de morele en politieke waarden die aan de basis liggen van de democratie dan zijn ze er de doodgraver van!
Moeten believers in de democratie tegen rechts zeggen :" jullie hebben gelijk: pak maar over. De vlag is anders maar dekt dezelfde lading"?
Moeten we machteloos toekijken en de mensen proberen te overtuigen van de ernst en de hoogwaardigheid van een systeem dat door een aantal superarroganten wordt verkleind tot een majorettentheater?
Indien een buitenlander mij vandaag vraagt : "Is Belgie een goedwerkende democratie" dan zal ik daar op antwoorden : " voor tweederden niet".
Men zou, met desnoods (ik zeg het met tegenzin) Herman de Croo op kop moeten de betrokken excellenties op staande voet wandelen sturen, een macht die dit parlement bezit. Men zou hen moeten (figuurlijk als het kan) brandmerken als anti-democraten en hen hun politieke rechten ontnemen.
Zij zijn schuldig aan een samenzwering tegen onze maatschappij op zijn hoogst en op zijn laagst aan onvergeeflijke onbekwaamheid hun functies te vervullen.
Let wel: mocht ik op dit ogenblik een mandaat uitoefenen als volksvertegenwoordiger dan zou dit dienen te gebeuren of ik pakte mijn kazakske om thuis te gaan wachten tot de zaken zijn opgelost. Een goedkeuring van enig ministerieel voorstel of budget zou bij mij onmogelijk door de beugel kunnen.
Ik ben persoonlijk geaffronteerd.[/size] |
[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------
Volgens volksvertegenwoordigster Magda De Meyer werden slechts 4 van de 17 resoluties van het parlement door de regering de facto uitgevoerd.
Het parlement kan zeer concrete wetten stemmen, die haarfijn uitleggen wat het volk wil. Het parlement kan ook een minister, of alle ministers, een algemene opdracht geven die hij zelf dient in te vullen.
Indien een minister dit niet doet dan onthoofdt hij de democratie. In feite pleegt hij verraad tegenover de grondwet of simpel gezegd: hij doet zijn job niet.
Dat bepaalde resoluties na zelf zeer korte tijd door de realiteit achterhaald worden, dat kan ik geloven. Maar niet dat dit gebeurt in tweederde van de gevallen!
Ministers hebben al een zeer grote macht- - kollosale administraties en riante cabinetten om hen te begeleiden en om hun informatieverwerking te optimaliseren.
Indien dan blijkt dat de uitvoerende macht het parlement als een soort van kerstboom beziet: veel lichtjes maar weinig beweging en daarenboven vierkant de voetjes vaagt aan de morele en politieke waarden die aan de basis liggen van de democratie dan zijn ze er de doodgraver van!
Moeten believers in de democratie tegen rechts zeggen :" jullie hebben belijk: pak maar over. De vlag is anders maar dekt dezelfde lading"?
Moeten we machteloos toekijken en de mensen proberen te overtuigen van de ernst en de hoogwaardigheid van een systeem dat door een aantal superarroganten wordt verkleind tot een majorettentheater?
Indien een buitenlander mij vandaag vraagt : "Is Belgie een goedwerkende democratie" dan zal ik daar op antwoorden : " voor tweederden niet".
Men zou, met desnoods (ik zeg het met tegenzin) Herman de Croo op kop moeten de betrokken excellenties op staande voet wandelen sturen, een macht die dit parlement bezit. Men zou hen moeten (figuurlijk als het kan) brandmerken als anti-democraten en hen hun politieke rechten ontnemen.
Ik ben persoonlijk geaffronteerd.[/size] |
[/edit]