5 september 2005, 08:05
|
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Violiste
Dedecker in de clinch met Somers
VLD-senator wil kerncentrales openhouden
VLD-senator Jean-Marie Dedecker wil de kerncentrales openhouden. Hij dient een wetsvoorstel in dat het sluitingsscenario van het regeerakkoord tenietdoet. Een regeerakkoord dat zijn eigen partij goedkeurde. Zijn voorzitter Bart Somers fluit hem terug.
Dedecker is niet mals voor zijn partij. ,,Die beslissing en het regeerakkoord is pure onzin, niet meer dan een gril van de groenen. Als we de kerncentrales sluiten, moet ik over tien jaar licht maken met een kaarsje. Er zijn geen alternatieven.''
Bart Somers haast zich dan ook om de uitspraken van Dedecker te kaderen. ,,We kunnen onze parlementairen niet verbieden om het debat te blijven voeren. Zeker in tijden van oliecrisis, is het goed om ons af te vragen hoe het verder moet.'' Maar over het officiële partijstandpunt laat Somers geen twijfel. ,,Over tien jaar gaan de eerste kerncentrales dicht, wij blijven hoe dan ook het regeerakkoord steunen.''
De uitstap uit kernenergie werd in 2003 door de toenmalige paarsgroene regering goedgekeurd. Erop terugkomen is voor coalitiepartner SP.A zelfs onbespreekbaar. ,,Als de VLD het regeerakkoord wil doorbreken, dan moet het maar in de oppositie'', waarschuwde toekomstig SP.A-voorzitter Johan Vande Lanotte gisteravond.
Dedecker dus opnieuw versus het standpunt van zijn partij. Hoewel, de VLD houdt opties open. Minister van Energie Mark Verwilghen heeft een uitgebreide studie besteld en wil ,,het debat over kernenergie volgend jaar wel weer op de agenda zetten'', bevestigde hij gisteren aan de redactie.
Maar Dedecker scoort toch vooral bij de andere partijen. CD&V, NV-A en Vlaams Belang lieten al weten dat ze het idee steunen en voor het wetsvoorstel van de senator zullen stemmen.
Wendy HUYGHE05/09/2005
geen herziening !
|
zonder me over de kern van de zaak uit te spreken (op zich verwelkom ik een nieuw debat hier wel rond) valt me toch weer op wat voor demagogische trekjes De Decker vertoont : ' binnen tien jaar licht maken met een kaarsje. er zijn geen alternatieven' .
|