Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Nu kom jij af met zware beschuldigingen. Ik zou, als nationalist en soevereinist, radicaal de kant van het verzet heb gekozen tegen elke vreemde mogendheid die Vlaanderen bezet!
|
Ik ben tegen militaire bezettingen, maar ben noch nationalist, noch soevereinist.
Citaat:
Dit soort van absurde wilde beschuldigingen bewijzen alleen maar dat jij dus nooit leest wat ik hier op dit forum dagelijks schrijf: als nationalist ben ik voor het zelfbeschikkingsrecht van alle volkeren. Hoe jij er dus bij komt dat 'mijn nationalisten' oorlog veroorzaken snap ik niet, je moet mij eens uitleggen hoe opkomen voor zelfbeschikking oorlog veroorzaakt. De enige reden waarom er oorlog kan uitbrteken is omdat er mensen zijn zoals jij die dat zelfbeschikkingsrecht ontkennen en volkeren liever zien verdwijnen in een europese superstaat.
|
Jouw versie van "zelfbeschikkinsrecht" veronderstelt, in tegenstelling tot de gematigdere versies van Lenin en Wilson, dat er zoiets als een natuurlijke, objectieve onderverdeling van mensen in volkeren bestaat. Welnu, dat is een gevaarlijke mythe, die onvermijdelijk tot oorlog leidt. De Eerste Wereldoorlog werd ontketend door een nationalistisch terrorist die in zulke natuurlijke volkeren geloofde, en ook de Tweede Wereldoorlog werd ontketend om alle "etnische Duitsers" in Centraal- en Oost-Europa bij het Rijk te voegen.
Citaat:
U bevindt zich met uw dromen over een verenigd Europa trouwens in goed gezelschap: in de gesciedenis waren het vooral dictators en tirannen die soortgelijke Reichsdromen koesterden, terwijl zowat alle bevrijdingsbewegingen in de wereld opkwamen voor nationale zelfbeschikking.
Het is dus jouw soort dat Europa en de wereld al die oorlogsellende heeft aangedaan.
|
Hier komt de aap uit de mouw. Je bent dus niet, zoals échte radicaal-linksen tegen een neoliberaal Europa en voor een ander Europa ("een ander Europa is mogelijk!") maar je bent gewoon tegen Europa uit nationalistische overwegingen en je gaat zelf zover te stellen dat de "dromen" over een "verenigd Europa" voor al die oorlogsellende verantwoordelijk zijn.
Deze stelling is zo absurd dat zelfs een VB'er ze niet zou durven lanceren. Het is nu eenmaal een historisch feit dat Europa tot aan het begin van het verenigingsproces voortdurend in oorlog heeft geleefd, en dat Europa sinds het verenigingsproces zestig jaar vrede heeft gekend. Bovendien bevindt U zich met Uw gestook tegen de "dromen van een verenigd Europa" in het meest dubieuze extreem-rechtse vaarwater.