Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Onzin. Die is enkel standaardtaal omdat iedereen ze nu spreekt, net zoals Frans dat nu is voor de Walen. Het is nu niet dat NEderlands aan een boom met standaardtalen is gegroeid, maar omdat we allemaal deze taal aangeleerd zijn in het onderwijs. Zonder onderwijs had ik nu niet in het Nederlands met jou kunnen spreken, zijn we akkoord?
|
Citaat:
Wat doet dat er nu toe? Dat is een technisch detail, of het nu een dialect is van Frans of taal die sterk aanverwant is met het Frans. En, by the way, in Wallonie is Picardisch officeel erkend, als ik me niet vergis.
|
Een standaardtaal, mijn beste, is één bepaald dialect uit een bepaalde dialectgroep, dat op een bepaald moment, meestal in de 19de eeuw, door academici en politici gekozen is om als lingua franca dienst te doen omdat de groeiende staten van die tijd dat nodig hadden. Voor het Nederlands is dat het Haags, voor het Frans het dialect van Île de France, voor het Spaans het Castilliaans dialect etc.
Het Frans kon dus nooit onze standaardtaal worden, omdat het niet tot onze dialectgroep behoorde.
Als ik Waalse academici lees of beluister, dan zeggen zij dat Waals noch Picardisch tot de Franse dialectgroep behoort: het zijn gewoon
andere (hoewel verwante) talen. Je kan dus niet zeggen dat het Frans in Wallonië
zijn dialecten aan het opslorpen is. Er is een langdurige verfransingspolitiek nodig geweest om de ene taal (Waals, Picardisch) te vervangen door de andere (Frans).
Ik vind dat geen detail, maar een politieke kwestie.
Egidius