Los bericht bekijken
Oud 6 september 2005, 22:38   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Er is een verschil tussen een Vlaams feest en een Vlaams-nationalistisch feest.
De Gordel (en nu ga ik dus zoaster op mij dag krijgen ), is geen Vlaams-nationalistisch feest, maar een Vlaams feest (feest, allé, fiets- en wandelhappening eerder...). Maar het heeft een duidelijke politieke boodschap (de Rand rond Brussel Vlaams houden). Daar staat zowat elke Vlaming achter (dus lang niet alleen Vlaams-nationalisten). Ik ben er ook van overtuigd dat het grootste deel van de Walen geen bezwaren hebben tegen de Gordel en zijn politieke boodschap (waarom zou een Waalse arbeider meer sympathie moeten voelen voor de Brusselse bourgeoisie; omdat ze allebei Frans spreken?).
Blijkbaar zijn de enigen die er problemen mee hebben de Franstalige Brusselse burgerij en een paar rabiate Belgisch-nationalisten. De eerste omdat ze anti-Nederlandstalig zijn en de tweede omdat... omdat... ja, ik weet niet waarom. Is het omdat er kritiek gegeven wordt op de huidige werking van België (maar zelf hebben ze ook kritiek op het federalisme)? Is het omdat de Gordel-boodschap overeenkomt met een eis van de Vlaams-nationalisten (en voor BUB is alles wat een flamingant goed vindt per definitie slecht). De enige reden waarom de Belgisch-nationalisten tegen de Gordel kunnen zijn, is omdat het anti-Vlamingen zijn. Er kan voor hen geen sprake zijn van een Vlaamse identitieit.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden