Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Ik heb wel mijn antwoord, de Kerk was op institutioneel vlak eveneens oorzaak van de Vlaamse onderdrukking. Want men moet natuurlijk rekening houden met de politieke macht die ze toen had, dus de macht om WETTEN te maken voor het gebruik van het Nederlands in bv. het Parlement, het gerecht, of op school. Ik leg mijn "argument" dus terug op tafel. 
|
In het leger ook?
Enfin, om je stelling te ontkrachten zou het volstaan na te gaan in de periode 1830-1930 hoe lang de liberalen aan de macht waren. Kan me moeilijk voorstellen dat zij hun wetten zouden laten dicteren door de kerk.
Eveneens loont het de moeite om eens na te gaan of de taalwetten (vanaf 1880) niet precies gestemd zijn als de katholieken aan de macht waren.
Citaat:
Spijtig dat men dit een eeuw later niet méér in de verf zet als men over de geschiedenis van België tov Vlaanderen spreekt, het zou gewoon eerlijker zijn (nu ja, eerlijkheid in politieke discussies... ).
|
Misschien omdat het irrelevant is? De hogere clerus maakte gewoon deel uit van het francofone establishment dat zich tot missie had gesteld om van België een eentalig francofoon land te maken (om efficiëntieredenen, volgens GM10...).
Egidius