Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Twee keer heb ik het boek nu herlezen, en het klopt gewoon allemaal. Darwin, je moet ze hier eerst even wijzen op de periode waarin Jezus leefde volgens Vermeiren. Doordat nog bijna iedereen hier ervan uitgaat dat Jezus is gestorven in de jaren 30 ipv in het jaar 70, worden de meeste verkaringen van Vermeiren dus verkeerd geïnterpreteerd door geschiedeniskenners.
De voornaamste reden dat ik veel geloof hecht aan Vermeiren's theorie is omdat ze zoveel duidelijkheid schept aangaande een paar dingen die zich moeten of zouden hebben voorgedaan in die periode. Het feit dat Jezus zou aktief geweest zijn in de jaren 60 en gestorven in het jaar 70 verklaart ineens een hele boel. Het is juist omdat men altijd heeft aangenomen dat hij zogezegd 30 jaar eerder zou geleefd hebben, dat er zoveel tegenstrijdigheden zijn ontstaan in het hele Jezusverhaal.
Zoals ik eerder al eens meldde, ik ben geen specialist in theologie, maar ik ben wel zeer bekend met de Romeinse geschiedenis.
Wel, nergens vindt je iets terug van oorlogsexecuties, want dat was wat kruisigen inhield, in de periode waarin Jezus zogezegd zou zijn terechtgesteld. In die periode heerste er voorspoed in de regio. Alle verhalen die bekend zijn over Jezus schijnen zich af te spelen in een periode dat er veel kommer en kwel was onder de bevolking. Wat er opwijst dat de tijd waarin Jezus leefde hoogstwaarschijnlijk de periode van de Joods- Romeinse oorlog was, met name de late jaren 60.
Tot slot wil ik ook nog opmerken dat het uiteraard veel interessanter is te debateren met mensen die het boek gelezen hebben.
Ik begrijp trouwens niet waarom mensen die zich intellectueel durven noemen, steeds opnieuw enige vorm van onderzoek naar het christendom al op voorhand afdoen als zijnde nonsens.
|
Dat wist ik nog niet democratsteve, dat kruisigen door de Romeinen voorbehouden was voor oorlogstijden. Maar het lijkt me heel waarschijnlijk dat zulke wrede straffen waarbij opstandelingen in het zicht van iedereen op een gruwelijke manier aan hun einde kwamen diende om de overblijvende rebellen te ontmoedigen en hen ervan te overtuigen de strijd op te geven.
Als dat inderdaad zo is zoals jij zegt, dan moet die Jezus van de Evangelies inderdaad in 70 aan het kruis gehangen hebben en geen 37 jaar eerder.
Dat werpt dan in ieder geval weer een nieuw licht op de mogelijke bedoelingen en beweegredenen van degenen die deze Evangelies geschreven en bewerkt hebben. Waarom betrokken ze Pontius Pilatus in hun verhalen? Wat was hun motief om de kruisiging van Jezus terug in de tijd te verschuiven? Werd Pontius Pilatus misschien pas veel later in die Evangelies ingepast in opdracht van de leiding van een machtige strekking in het jonge christendom, op een tijdstip dat de mensen niet meer zo bekend waren met de feiten van de Joods-Romeinse Oorlog? Diezelfde leiding die de 'apocriefe schrijfsels' uit de 'canon' van 'ware' christelijke geschriften schrapte misschien?