Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ze hebben cultuur, alleen niet zo groot als die van Europa.
|
'groot' is een subjectieve term in cultuuropzicht. Er is meer verscheidenheid en historiek in Europa, als het dat is wat u bedoelt.
|
Dat bedoel ik en hierdoor kunnen we ook beter andere culturen verstaan.
|
Amerikanen hebben zeer zeker cultuur. Er komen zeer goeie cultuurproducten uit dat land, vooral op muziek-en filmvlak. Op filmvlak heb ik de indruk dat men geen zo'n complexen heeft over volkscultuur als hier in Europa. Het mooie aan de VS is dat er zoveel verschillende elementen in de cultuur zitten. De smeltkroes is op cultureel vlak zeker geen slecht ding

. Bij ons spreekt men nog over de Vlaamse cultuur, sommigen zien op basis daarvan een Vlaams volk

, maar eigenlijk is dat redelijk statische en conservatieve cultuur. Het is goed dat we zo'n geschiedenis hebben en dat we die willen begrijpen en respecteren, maar we zijn te vaak geneigd om ter plaatse te blijven trappen. Amerikanen kunnen creatiever zijn, juist omdat ze minder gebonden zijn aan historische noties van cultuur.
Als ik eerlijk moet zijn ben ik erg blij met de Amerikaanse invloed. Ik heb het gevoel dat deze een grote openheid heeft gegeven aan onze volkscultuur.