Los bericht bekijken
Oud 25 juni 2003, 07:31   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Als je als West-Vlaming of Limburger eens te vaak de neerbuigende mentaliteit van Antwerpse chauvinisten tegenover de "boerkes" hebt mogen ervaren verdwijnt je sympatie voor een Groot-Antwerpen inderdaad. Die "boerkes" uit West-Vlaanderen en Limburg ervaren dit "Vlaanderen" dan wel degelijk als een soort Groot-Antwerpen waarin ze hun eigenheid in naam van "De Beschaafdheid" moeten ontkennen.
Als "Doomy" hier een bericht plaatst, dan moet hij in negentig procent van de gevallen het weer eens hebben over de "Grootantwerpse arrogantie", wat dan gelijk zou moeten staan met het huidige Vlaanderen. Daarbij worden Limburg en West-Vlaanderen steeds aangehaald alsof het onderdrukte gebieden zouden zijn waar de bevolking in hun taalrechten worden onderdrukt. Merkwaardig is daarbij dat Oost-Vlaanderen, Brabant en de rest van de provincie Antwerpen geen plaats krijgen in dit discours. Iedere keer weer gomt "Doomy" die van de kaart.

Als West-Vlaming herken ik mij geenszins in wat "Doomy" hier allemaal meent te moeten neerpoten: ik ervaar het huidige Vlaanderen helemaal niet als een soort "Grootantwerpen", wel integendeel.

Trouwens, heel de zaak draait niet rond een tegenstelling West-Vlaanderen versus stad Antwerpen, maar gewoon over een bepaalde houding die stadsmensen hebben tegenover de plattelandsbevolking. Dat is heus niet alleen in Antwerpen het geval, maar ook in Kortrijk bijvoorbeeld. Enkele maanden geleden heeft "Doomy" trouwens, als antwoord op een van mijn berichten, trouwens nogal heftig uitgevaren tegen de volgens hem arrogante Kortrijkzanen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden