Los bericht bekijken
Oud 19 september 2005, 07:45   #44
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid
Niettemin vind ik volwaardige democratie nog belangrijker. Ik zal eerst voor vreedzame (!) democratie in haar volle vorm pleiten, dan pas voor mijn visie op de staatsinrichting.
Als duidelijk zou zijn dat de invoering van de directe democratie de evolutie naar een onafhankelijk Vlaanderen ten allen tijde zou belemmeren, dan is dat mijn persoonlijk drama, maar in geen geval een zinnig argument om de directe democratie te blokkeren.
Noorwegen is niet onafhankelijk geworden NA of DOOR invoering van DD in het Zweedse koninkrijk.
Tsjechië en Slowakije zijn niet onafhankelijk geworden NA of DOOR invoering van DD.
Slovenië is niet onafhankelijk geworden NA of DOOR invoering van DD.

Een staat met bepaalde grenzen als zodanig is een ander politiek gegeven dan de wijze waarop staatsinrichting wordt uitgebouwd of staatsmacht wordt uitgevoerd. Het zijn twee verschillende realiteiten.
Men moet steeds uitgaan vh bestaande systeem en in dat staatsbestel kan men via de geëigende middelen een staat doen voortbestaan of doen ontploffen.
Belgicisme of separatisme hic et nunc kunnen dus gewoon partijprogrammapunten zijn zonder meer.
Dit streven kan uiteraard ook in een direct democratisch bestel. Het is er alleen niet direct afhankelijk van.
Meer bepaald voor de 'Vlaamse Zaak': het aan politieke actie voor secessie voorwaarden stellen mbt directe democratie reveleert een groot minimalisme : je laat kansen liggen.