Los bericht bekijken
Oud 19 september 2005, 10:55   #74
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Quote Dimitri:" Tot slot, om nieuwe misverstanden te voorkomen: het probleem is dus niet de erkenning van het Fries, het probleem is niet het recht om in Friesland het Fries te gebruiken, het probleem is niet dat de Friese taal en cultuur gesubsidieerd wordt, het probleem is ook niet dat men zich inspant om het Fries te beschermen en te behouden, het probleem is de houding van sommige Friezen (pas op, dat is een minderheid, en de Groep fan Auwerk is volgens mij helemaal onbeduidend klein als de BUB) ten opzichte van het Nederlands, die veel Nederlanders tegenstaat. En eigenlijk, had ik verwacht dat men d�*t in Vlaanderen wel zou begrijpen..."

Niet proberen zaken te verdraaien Dimitri.

Kijk Dimitri, wat de Vlaamingen kennelijk wel begrijpen maar wat jullie overduidelijk "superieure verstandelijke Hollandse denkvermogens" continu lijkt te ontglippen is dat wij Friezen de oudere bewoners van Nederland zijn en dat jullie een gevolg qua taal en cultuur van ons zijn en niet andersom Dimitri !

Machtsstrijd....

Dit heeft zich vroeger binnen den nederlanden afgespeelt binnen de juridische kringen van de voormalige rebupliek der zeven provinciën (toen er nog wel een duidelijke juister machtverhouding was dan nu). Het was toen Holland vs Friese rechtspraak. De Hollandse en Friese Staten stonden op meer gelijkwaardige voet met elkaar. Holland heeft dit uiteindelijk gewonnen door gunstigere economische ligging en slimmere politieke planologie dan het toenmalige Friesland.Ergo: ze waren betere leugenaars en draaikonten dan de Friezen.

O ja, de Groep fan Auwerk is geen kleine club, dit even als inside info Dimitri. Wij zijn een noordelijk verspreide groep en dat is dus niet alleen gelimiteerd tot de provincie Fryslân.

Quote Dimitri: "Als Nederlanders in het buitenland komen, proberen ze zich ook zo goed en zo kwaad verstaanbaar te maken in de lokale of een andere verstaanbare taal."

Ha ha ha ha ha,o wat heb ik gelachen toen ik dit las.
Het gaat vooral kwaad dan he.Ik ben met veel Hollanders op vakantie geweest in het buitenland en dan mag je één keer raden wie altijd voor tolk/vertaler mocht spelen omdat die grote Hollanders de andere taal niet spraken: juist, ikke,de Fries in het gezelschap !

Laat me toch a.u.b. niet weer zo lache joh... grapjas

Quote Jazekere:"Jouw lange relaas komt neer op het streven naar het "Europa der regio's" in tegenstelling tot het Europa der staten. Ik ben voorstander trouwens. Een Europa van zich verbonden voelende regio's zou veel representatiever zijn. Als over heel Europa de 'grenzen' zouden worden hertekend op basis van de volkswil, dan zouden zaken als het ETA en het IRA geen basis meer hebben."

He he, eindelijk iemand die het snapt en begrijpt mensen !
Vooral dat laatste is zeer belangrijk. Een niewue indeling zal dit tot gevolg hebben.Je creeërt meer harmonie inplaats van de huidige onvrede door de op oorloggronden gebasseerde huidige staatsgrenzen.

Als enige alternatief heb je dan alleen de eenheidsstaat der Europa. En dat betekend dus culturele zelfmoord voor alle bestaande culturen naar een cultuur toe.
Dus geen Vlaamingen, Limburgers, Hollanders, Engelsen , Schotten, Friezen etc...

Zeg 't maar ...

Roscoe
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden