Los bericht bekijken
Oud 20 september 2005, 09:25   #80
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Quote Dimitri:" Tot slot, om nieuwe misverstanden te voorkomen: het probleem is dus niet de erkenning van het Fries, het probleem is niet het recht om in Friesland het Fries te gebruiken, het probleem is niet dat de Friese taal en cultuur gesubsidieerd wordt, het probleem is ook niet dat men zich inspant om het Fries te beschermen en te behouden, het probleem is de houding van sommige Friezen (pas op, dat is een minderheid, en de Groep fan Auwerk is volgens mij helemaal onbeduidend klein als de BUB) ten opzichte van het Nederlands, die veel Nederlanders tegenstaat. En eigenlijk, had ik verwacht dat men d�*t in Vlaanderen wel zou begrijpen..."

Niet proberen zaken te verdraaien Dimitri.
Wat is er verdraaid? Dit is precies waar het over gaat: dat sommige (nationalistische) Friezen het Nederlands verachten. Uit jouw reacties blijkt bovendien een zekere 'Hollanderhaat', die we ook zien bij sommige Belgen. Dat je op dat sentiment probeert in te spelen is daarom heel begrijpelijk, maar wel een beetje doorzichtig.

Ik vind het trouwens wel grappig dat je steeds blijft spreken over 'Holland', terwijl dat in Nederland helemaal niet gebruikelijk is. Klinkt 'Randstad' niet aansprekend genoeg als vijandbeeld?

Citaat:
Kijk Dimitri, wat de Vlaamingen kennelijk wel begrijpen maar wat jullie overduidelijk "superieure verstandelijke Hollandse denkvermogens" continu lijkt te ontglippen is dat wij Friezen de oudere bewoners van Nederland zijn en dat jullie een gevolg qua taal en cultuur van ons zijn en niet andersom Dimitri !
Als dat zo zou zijn, dan zou Fries geen taal maar een dialect zijn. Dan hoort Fries in hetzelfde rijtje thuis als de Hollandse, Brabantse en Vlaamse dialecten: allemaal taalgroepen waar het Nederlands een gevolg van is.

Het klopt inderdaad wel dat 'Holland' ooit bij Friesland hoorde, een deel van Friesland (West-Friesland) ligt zelfs nog steeds in Holland. Maar dan is het des te vreemder dat je onafhankelijk wil worden van dat Holland...

Het gaat hier trouwens niet om Holland versus Friesland. Zoals ik met mijn voorbeelden heb aangegeven, zijn het juist andere delen van Nederland waar men moeite heeft met de manier waarop men in Friesland met de Nederlandse taal omgaat. In 'Holland' ligt dat een stuk minder gevoelig, omdat men daar bijna geen dialecten meer spreekt.

Citaat:
Machtsstrijd....

Dit heeft zich vroeger binnen den nederlanden afgespeelt binnen de juridische kringen van de voormalige rebupliek der zeven provinciën (toen er nog wel een duidelijke juister machtverhouding was dan nu). Het was toen Holland vs Friese rechtspraak. De Hollandse en Friese Staten stonden op meer gelijkwaardige voet met elkaar. Holland heeft dit uiteindelijk gewonnen door gunstigere economische ligging en slimmere politieke planologie dan het toenmalige Friesland.Ergo: ze waren betere leugenaars en draaikonten dan de Friezen.
In de Republiek was Holland al het leidende gewest, daar was niets gelijks aan. Zowel de VOC als de WIC werden gedomineerd door Holland. Het enige gewest dat ook substantiële invloed had in de koloniën, was Zeeland: kolonies als Suriname en de Bovenwindse Antillen waren oorspronkelijk Zeeuws. Op de huidige Amerikaanse Maagdeneilanden werd tot voor kort zelfs een grotendeels op het Zeeuws gebaseerde creooltaal gesproken!

Ook binnenlands was Holland veruit het belangrijkste gewest. En dat is het daarna ook gebleven, zij het dat het centrumgebied is uitgebreid met de provincie Utrecht. Vandaar ook dat de benaming 'Holland' die jij steeds gebruikt, in feite achterhaald is. We hebben het tegenwoordig over de Randstad.

Ik vind de gevolgtrekking gunstige economische ligging en slimme politieke strategie = leugenaars en draaikonten nogal vreemd trouwens. Wat moeten we dan wel niet concluderen over de Friezen, uit het feit dat zij achterbleven? Maar goed, dat is niet mijn stijl van redeneren.

Citaat:
O ja, de Groep fan Auwerk is geen kleine club, dit even als inside info Dimitri. Wij zijn een noordelijk verspreide groep en dat is dus niet alleen gelimiteerd tot de provincie Fryslân.
Ja, de BUB is ook verspreid over heel België. De vraag was hoe groot de GfA is (in ledental!) en wat de invloed binnen de FNP is.

Citaat:
Ha ha ha ha ha,o wat heb ik gelachen toen ik dit las.
Het gaat vooral kwaad dan he.Ik ben met veel Hollanders op vakantie geweest in het buitenland en dan mag je één keer raden wie altijd voor tolk/vertaler mocht spelen omdat die grote Hollanders de andere taal niet spraken: juist, ikke,de Fries in het gezelschap !

Laat me toch a.u.b. niet weer zo lache joh... grapjas
Tuurlijk, Friezen spreken allemaal vijf talen vloeiend en Hollanders kennen alleen die achterlijke boerentaal Nederlands.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden