NMBS MOET LOCOMOTIEVENPARK NMBS DRINGEND MODERNISEREN
De NMBS annuleert 19 treinen per dag. Geen verrassing, als je weet in welke
staat het rollend materieel van de NMBS zich bevindt. Uit een schriftelijke
vraag van Roel Deseyn blijkt dat meer dan één derde van de locomotieven
dateert uit de jaren '50 en '60. Nochtans heeft een locomotief een verwachte
levensduur van slechts 30 �* 35 jaar.
Eerst de cijfergegevens. Uit de schriftelijke vraag blijkt dat de NMBS
(operator) op dit moment over een kleine 400 locomotieven beschikt. Een
hondertal daarvan werden gebouwd in de jaren '50 en zijn dus al ruim de
pensioengerechtigde leeftijd voorbij. Toch doen ze nog altijd dienst, vooral
voor goederentransport. Eén derde van alle locomotieven komt uit de jaren
'80. Ook deze locomotieven zijn dus binnenkort aan vervanging toe. De
laatste tien jaar heeft de NMBS slechts zestig nieuwe locomotieven
aangekocht.
Roel Deseyn: "De regering moet dringend extra geld vrijmaken zodat de NMBS
zijn locomotievenpark kan moderniseren. Het kan toch niet dat elke dag
honderden reizigers in de kou staan omdat de locomotieven uit de jaren
stilletjes dateren? De regering is er als de kippen bij om de spoorwegen
extra diensten en prestaties op te dringen, wel, dan moet ze maar voorzien
in genoeg geld om dit mogelijk te maken."
Meer fondsen om te investeren dus, niet alleen in nieuwe toestellen. "Zo
zijn de plannen om de locomotieven uit de jaren '80 volledig te moderniseren
al herhaaldelijk in de koelkast gestopt, wegens gebrek aan financiële
middelen," vervolgt Deseyn.
Toch is het niet enkel een kwestie van nieuwe locomotieven aan te kopen.
Deseyn: "Er zijn ook heel wat problemen op de werkplaatsen. Zo is er een
gebrek aan reserve-onderdelen voor de oudste machines omdat die niet meer
geproduceerd worden. Ook de vorming en opleiding van het personeel vraagt
bijschaving."
En zelfs met de recentste locomotieven loopt niet altijd alles op wieltjes.
De moeilijkheden met de T13-machines bijvoorbeeld. Aangekocht eind jaren
'90, waren deze locomotieven aanvankelijk vaker in de stelplaats dan op het
Belgische spoorwegennetwerk terug te vinden.
Roel Deseyn
Van je weet wel................... Een partij met Respect voor de Burger!
Hoop doet leven................... Nog even geduld!
CDenVer
|