Er zijn verschillende soorten Alevieten. Ik heb er drie kunnen constateren ...
i Je hebt alevieten die de Koran/de Islam helemaal niet volgen. Straffer nog, ze doen alles om de Soennieten te irriteren. Ik heb Alevetische 'Moslims' zien varkensvlees eten (er zijn ook Soennieten die bier drinken, maar varkensvlees is NOG taboe). Ze zijn meestal overgeïntegreerd. Meestal dragen ze religieuze symbolen. Hun kennis over de Islam en het Alevtisme is dan ook zeer beperkt. Ik weet niet of we ze wel Moslims mogen noemen. Ze verbieden hun kinderen om om te gaan met de Soennieten (ervaring).
ii Je hebt Alevieten, die het Alevitisme eerder zien als een manier van leven, dan een godsdienst. Het zijn dan mensen die de Soennieten respecteren, maar niet doen wat zij doen. Ze kunnen uren babbelen over Imam Ali
iii Ze volgen de Koran en erkennen profeet Mohamed. Als extra gaan ze ook naar hun eigen gebedshuizen, Djemevi genoemd.
-------------------------------------------------------------------------
Om toch nog is on-topic te blijven. Ik vind het juist dat de Alevieten protesteren tegen VERPLICHTE koranschalen. In het onderwijs, in Turkije, geven ze geen les mbt Alevieten en ze zijn met zijn miljoenen ...