Los bericht bekijken
Oud 21 september 2005, 23:24   #1
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard Afschaffing van het brugpensioen

Ik weet dat het binnen linkse kringen een weinig populair voorstel is,maar ik vind dat het brugpensioen moet afgeschaft worden, of minstens beperkt tot enkele uitzondelijke gevallen.

Vandaag doen de bedrijven niets liever dan mensen van 30 jaar aan te werven, en ze te ontslaan op hun 50e. Een jonge snaak van 30 jaar zal de ingewanden uit zijn lijf werken voor het bedrijf: hij wil aan het bedrijf bewijzen dat hij een vertrouwenswaardige werkkracht is, hij wil snel hogerop geraken, heeft nog niet veel te maken gehad met de smerige HR-politiek van zijn bedrijf (de term 'Human Ressources' is veelzeggender dan 'personeelsdienst'), hij wil via overuren wat extra verdienen om zijn huis te kunnen afbetalen,... Met andere woorden: hij werkt zich te pletter en klaagt nooit.

Vanaf z'n 50e begint de werknemer te beseffen dat overdreven hard werken meer in het voordeel is van het bedrijf, dan van de werknemer. Hij krijgt meer hartproblemen, als kaderlid worden z'n overuren niet meer terugbetaald, het lichaam wil niet meer mee,... De werknemer wil het dan wat langzamer doen.
Maar het bedrijf is bang dat dit lager werkritme zal afstralen op de jonge werknemers. Daarom is het de natte droom van elk bedrijf om zijn 50'ers te dumpen. Werknemers ontslaan is duur, en dus komt onze neoliberale overheid met dé oplossing: waarom de werknemers niet ontslaan en op kosten van de overheid laten leven? Vooral aangezien de vakbond daar geen graten in ziet. En als het te duur wordt, dan pleitten de neoliberale politici tch voor deprivatisering voor één of ander staatsbedrijf, of voor het snoeien in de sociale zekerheid.

Ik vind dat iedereen tot z'n 65e zou moeten werken. Daarvoor moet dan het werkritme dalen. Een 32-urenweek en soortgelijke maatregelen kunnen een oplossing bieden. Maar het huidige systeem waar enkel de 20% fitsten van de bevolking zich kapotwerken, is niet uit te houden.
Het kan niet langer dat 50-jarigen kapot zijn: versleten rug, hartproblemen, rugklachten,... Je gaat de marathon niet uitlopen door één keer te spurten.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden