Los bericht bekijken
Oud 23 september 2005, 08:50   #56
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Hoeveel Friestaligen zijn er nog over in Duitsland? In Denemarken?
Vergelijk de situatie van de Friezen met die van andere minderheden in Frankrijk eens... of met de Duitstaligen vh Areler Land in Wallonië.
We gaan de nog slechtere situatie van minderheden in andere landen toch niet gebruiken als argument om een slechte situatie maar blauw-blauw te laten?

Citaat:
Zoals Dimitri opmerkte , is Nederland een eenheidsstaat (niet dat ik dat fijn vind of zo...). De doorsnee Nederlander is net even goed voor zijn Drentjes , Limburgjes etc. Als Friesland geen autonomie heeft , dan heeft dat meer te maken met de uit het verleden overgeërfde staatsordening vd Nederlandse eenheidsstaat.
Je bevestigt mijn kritiek op de Nederlandse staat. De essentie van de staatsordening in het Noorden is paternalisme.

Citaat:
Niet omdat het de bedoeling zou zijn - zelfs niet onbewust - om de Friezen te denationalizeren.
Neen, het is gewoon het onbewuste chauvinisme van de staatsdragende meerderheid. Die is even vernietigend, hoor.

Noteer trouwens dat de Belgique-adepten op dit forum precies hetzelfde argument gebruiken: België heeft Vlaanderen helemaal niet bewust willen denationaliseren, de opgelegde verfransing was alleen maar een maatregel van goed bestuur: het terrein effenen voor een lingua franca in die wirwar van "dialecten".

Dat is wat me al enkele dagen zo opvalt in Dimitri's discours: de parallelen met de Belgische staatsnationalisten, hun oogmerken en hun taalgebruik. Zo vond hij het een "provocatie" dat een Fries parlementslid Fries sprak in een regionaal parlement.

Tegenstanders van de Vlaamse Beweging merken soms op dat de flaminganten zichzelf wel (con)federalisten noemen tegenover België, maar voor Vlaanderen zelf eigenlijk een eenheidsstaat nastreven. Ik zal hen nog moeten gaan geloven. Het risico is heel groot dat Vlaamse volksnationalisten zich verpoppen tot Vlaamse staatsnationalisten eenmaal er een Vlaamse staat zou zijn.

Citaat:
200% akkoord. Decentralisme, of regionalisme is goed voor elke staat/elk land.
Ik vind het een conditio sine qua non.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden