Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gast
[size=2]Vakbonden: dam tegen tegen opmars van extreemrechts?
[/size][size=2]ABVV-topman Xavier Verboven is ongerust over de opgang van extreemrechts.
Kris Hertogen
21-09-2005
"Ik hoop dat alle partijen goed beseffen hoe groot het 'malcontentement' is. Onze leden zeggen: 'Ze zijn ons aan 't pakken, ze zitten in onze zakken. Ze morrelen aan de index, ze knagen aan ons brugpensioen, verwarming en diesel kosten een fortuin. Wij betalen de crisis, anderen pakken de poen.' Als dat het buikgevoel is, hoef ik er geen tekening bij te maken naar welke partij ze opschuiven", aldus Verboven.
Het ABVV probeert daar op het terrein iets aan te doen: "Wij proberen mensen die neigen naar het VB ervan te overtuigen dat die partij hen niets te bieden heeft. Ze hebben niet eens een sociaal programma".
Het VB kiest wel duidelijk stelling in het eindeloopbaandossier. "De huidige gemiddelde loopbaan van ongeveer 37 jaar moet opgetrokken worden naar 40 jaar", lezen we op de site van VB-voorman Gerolf Annemans. En voorzitter Frank Vanhecke verklaarde vorig jaar: "Het is absoluut noodzakelijk dat mensen langer werken 65 jaar is het streefdoel. Dat het brugpensioen fors zal moeten afgebouwd worden, is daarbij evident". Uit de resultaten van de weekvraag van de Stemmenkampioen blijkt nochtans dat 54,75 % van de VB-kiezers niet akkoord gaat met het optrekken van de minimumleeftijd voor brugpensioen tot 60 jaar. De vakbonden hebben hier dus een unieke kans om het Vlaams Belang achteruit te drijven onder de arbeiders. Maar dan wel als ze zich niet laten meesleuren door het voorstel van de regering om de minimumgerechtigde leeftijd voor het brugpensioen op te trekken tot 60 jaar.
[/size]
|
Ik heb dat twee weken geleden al in het laatste nieuws gelezen.. er stond ook nog bij dat militanten onmiddelijk eruit gegooid worden als ze publiekelijk achter het VB staan...