Discussie: Verhandeling
Los bericht bekijken
Oud 24 september 2005, 11:02   #11
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Goedemorgen alte kameraden,

Deze ochtend kwam ik tot de spijtige vaststelling dat ik tegen maandag een verhandeling moet schrijven ivm "Fast-food vs gastronomie". Ik heb zowel pro als contra-argumenten nodig voor beide concepten. Ik reken op jullie visionaire geesten.

MVG

Erwin
Een thema waar ik niet echt warm voor loop. Toch enkele suggesties:

-) fast food resulteert vaak in overdreven standardisatie en éénheidsworst; de diversiteit en rijkheid van de lokale eetcultuur gaat verloren
-) anderzijds maakt de standardisatie van fast food het ook gemakkelijker om vaste criteria inzake kwaliteit, hygiëne, enz. te hanteren en controleren
-) fast food zorgt de facto ook voor de wereldwijde verspreiding van bepaalde aspecten van de eetcultuur van bepaalde regio's
-) fast food is qua prijs vaak "democratischer" dan gastronomie, wat belangrijk is op een moment dat steeds meer gezinnen met tweeverdieners steeds minder tijd hebben om zelf te koken
-) keerzijde is dan weer dat fast food ook het overdreven uit eten aanmoedigt en daardoor steeds meer mensen "ontwent" van de mogelijkheid om zelf een goede en lekkere maaltijd klaar te maken
-) bovendien moeten bij het "goedkoper" zijn van fast food ook nuanceringen aangebracht worden; sommige delen van het fast food menu zijn misschien goedkoop, andere dan weer niet
-) fast food lijkt ook te leiden tot meer onevenwichtig eten met alle gevolgen vandien voor de volksgezondheid
-) anderzijds is het niet per definitie zo dat gastronomie "gezonder" is, heel wat gastronomische maaltijden zijn ook overladen met zware sausen en dergelijke meer

Tot daar enkele elementen die zo onmiddellijk bij mij opkomen. Hopelijk heb je er iets aan.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden