Wat de erkenning van de Armeense genocide betreft: ik ben niet bevoegd om daarover te spreken Ik ben wel bezig met een onderzoekje .. Als de Turkse wetenschappers toegeven dat er een genocide is gebeurd, dan wil ik het best erkennen.
Grieks-Cyprus erkennen kan ik mij niet inbeelden. Jullie moeten de vraag stellen: waarom is het Turkse leger Cyprus binnengevallen? Omdat de rechten van de Turken werden ontnomen (zurich agreement in 1961). De Grieken onder leiding van de fascist Makarios hebben weerloze Turken afgeslacht.
De interventie was terecht, maar hun achterlijke politiek na de bevrijding van het eiland was zwak .. Turkije was daar geland met zijn troepen, maar de Grieken lobbyden in Europa en VS, gevolg was embargo tegen het Turkse gedeelte. Turkije heeft niets gedaan (Erdogan uitgezonderd) .. De Turkse Republiek kon niet zorgen voor +/- 200 000 Turken op het eiland. Slechts paar Islamitische en Turan-landen erkenden het Turkse gedeelte, moet er nog zand bij?
De Turkse diplomaten van toen, verdienen de doodstraf (of levenslag).
Erdogan heeft onvoorstelbare dingens gedaan. Hij nam alle mogelijke stappen. Hij was dus actief, iets wat we van zijn voorgangers niet kunnen zeggen.
Er was is een Annan-plan. Juist voor de toetreding van het Grieks-gedeelte hebben ze referendum gehouden op het eiland. Het Turkse gedeelte moest een Griekse preisdent hebben, ze moesten Maras (grootste waterbron van het eiland) geven aan de Grieken, en moesten havens ook delen met de Grieken.
Waarom zouden de Grieken 'ja' stemmen op het plan? Het referendum was niet bindend voor hen. De Grieken hebben het plan dan ook massaal afgewezen. Ze waren zeker van hun toetreding. Ondanks er grensconflicten zijn op het eiland(landen met grensconflicten kunnen 'immers' niet toetreden ..) De grote broer Griekenland dreigde de uitbreiding te blokkeren, het was slikken voor toenmalige Eu-commisaris Günter Verheugen. Hij was tegen eenzijdige toetreding, eerst vrede dan toetreding zei hij.
De Turken stemden massaal 'ja', ondanks de legendarische leider Denktash fél tegen het plan was. Who gives a f*ck, embargo tegen het Turkse gedeelte is niet opgeheven. Kan het nog belachelijker? Ze hebben voor de hereniging gestemd ..
Ik ben geen genie, maar als Turkije Cyprus wilt behouden, moet ze geen (politieke) toenadering zoeken tot de EU. Want Griekenland en Grieks-Cyprus zijn al lid. Als we nu slimme politicussen hadden was dat nog mogelijk. Goede contacten met Duitsland en GB, hier en daar megacontracten met andere EU-landen.
De kans op staatsgreep is groot, zolang het niet gebeurt door de bevolking zelf (vrijheidstrijders), gaat het niet veel uitmaken.
'Cyprus is belangrijk voor ons', woorden van Atatürk.
Turken moeten wakker worden, welke landen hebben het Turkse gedeelte gesteund? Wie zijn onze bondgenoten???
|