Lang geleden dat ik nog zo gelachen heb. Jurgen Verstrepen geeft zijn mening over Cultuursubsidies. Ik wist dat hij een populistje was, maar dat het zo erg is.... Hij doet verdekke bijna een oproep om Laura Lynn en K3 te subsidiëren...
Voor de volledige tekst zie
www.jurgenverstrepen.be
Ziehier een extractje
<<"
De burger moet toegang krijgen tot cultuur" is ook zo'n veelgehoorde
holle slogan... Nou ja. Ik dacht dat de burger 'zelf' wel kiest op cultureel vlak wat ie wil en wat niet. Of niet soms? Ik stel vast dat in mijn cultuurbeleving er bijna niks gratis is. Ok, ik kan dat wel betalen maar er zijn veel meer mensen die elke euro omdraaien en misschien ook eens wat 'andere' cultuur willen opsnuiven... Dat los je niet op met
een megadure website waar alle cultuur zoals de eerste de beste erotischeportal gebundeld wordt...
Per hoofd (inwoner) geeft Vlaanderen per jaar
49 euro uit, enkel aan cultuur. (met media erbij 95 euro per inwoner, per jaar)
Het blijft een
eng wereldje met weinig ruimte voor 'brede' cultuur. Ach ja.
Het verwijt 'populistische cultuur' kijkt achter de hoek. Persoonlijk zou ik een herindeling van de budgetten voor cultuur drastisch doorvoeren. Hoe zit het met jongerencultuur? Neemt de Vlaamse overheid daar duidelijke positie in? Van Regi over Laura Lynn tot K3. Musicals, shows, concerten, media-events, koken en eten!! Juist ja. Dat zijn die commerciëlen die sowieso geen geld of steun nodig hebben hé. Laat de mensen maar dokken. Het zijn vooral de 'supercreatieven' die centjes van de overheid nodig hebben omdat ze anders niet willen kunnen overleven. (
Stel nooit de vraag waarom die nichekunstenaars geld nodig hebben met hun uitspattingen want je wordt uitgemaakt voor cultuurfacist...)>>