Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Even trouwens vermelden dat de wet in Georgië bijvoorbeeld ook nog steeds voorschrijft dat kinderen uit Georgische ouders de jure onmiddellijk de Georgische nationaliteit krijgen. Ook stippelt diezelfde wet voor dat een huwelijk met een Georgiër geen onmiddellijk verandering in de nationaliteit van de bruid met zich meebrengt (minimum drie jaar verblijf plus een aantal bijkomende voorwaarden). Daarenboven schrijft de wet voor dat naturalisatie pas mogelijk wordt bij personen die op zijn minst tien jaar permanent in het land verbleven, de taal op een aanvaardbaar niveau kennen, vertrouwd zijn met de instellingen, geschiedenis en cultuur van Georgië en daarenboven (jawel!!!) een baan hebben in Georgië. Wie in Georgië een aanvraag tot naturalisatie indient, na onderzoek in aanmerking blijkt te komen en de aanvraag uiteindelijk wordt goedgekeurd, moet bij de naturalisatieplechtigheid een eed van trouw aan Georgië zweren. In die eed staat zelfs uitdrukkelijk vermeld dat de nieuwe burger de Georgische taal zal erkennen als de taal van de staat alsook respect zal tonen voor de Georgische cultuur en nationale gebruiken.
Inderdaad, we kunnen in dat verband iets leren van Georgië!
|
Ik ken de inhoud van de Georgische grondwet niet, maar het zou best kunnen dat het allemaal zo is wat je zegt, alleen moet ik er wel even om lachen. Op papier kan Georgië misschien een onafhankelijke demokratische staat zijn, maar in de praktijk valt daar maar weinig van te merken. De werkloosheidsgraad zit officieus boven de helft, er zijn nog tienduizend Russische soldaten gelegerd in het land, de provincie Abchazië is nog steeds ontoegankelijk alsmede verschillende gebieden in Svaneti en Ossetië, de corruptie maakt verlamt de economie, de gevangenissen zitten vol politieke gevangenen (die er officieël niet zijn) enz...
Georgië werd pas in 1991 onafhankelijk en als ze ooit tot de EU zullen kunnen toetreden (wat ze graag zouden willen) hebben ze nog een lange weg te gaan.
Maar om direct op je kritiek terug te komen.
Ik heb helemaal niks tegen een inburgeringscursus en die mag wat mij betreft zelfs verlicht worden. Ik ben ook van mening dat nieuwkomers de streektaal moeten beheersen, al was het maar om de zelfredzaamheid en de contactvaardigheid te verhogen. Wij sturen als onze leden van onze vzw naar een cursus Nederlands en we organiseren zelf bijscholing in de taal. Dat staat allemaal in onze statuten en doelstellingen die je op onze website (
http://www.amarcord.be ) kan terugvinden.
In je samenvatting spreek je ook over het 'respect' dat kandidaat Georgiërs voor de cultuur edm moet hebben. Uiteraard moet je respect hebben, maar er staat niet bij dat je moet assimileren. Een baan zal iets moeilijker worden (zie boven), en zoals ik al eerder zei, verliest mijn vrouw haar Georgische nationaliteit zodra zij de Belgische heeft aangenomen. Alhoewel ik niet denk dat het haar veel moeite zal kosten om die vlot weer terug te krijgen (de corruptie remember).