Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2003, 08:58   #44
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Noem mij eens een paar voorbeelden van landen van de Europese Unie waar nog het 'ius sanguini' zou tellen? Het zal me benieuwen.
Ik heb zelf gevraagd om mijn nationaliteit te veranderen, hier in Ierland. Het voorrecht om Ier te worden is evenwel beperkt tot hen die Ieren hebben onder hun voorouders, gehuwd zijn met iemand van Ierse nationaliteit, geboren zijn in Ierland. (vermenging dus van jus sanguinis en jus soli, zoals meestal het geval in de westerse landen)
Je kan misschien eens aan VB-kamerlid Alexandra Colen vragen hoe zij van haar Ierse nationalteit is afgeraakt of hoe haar vader er is aangeraakt toen hij als collaborateur na WOII naar Ierland vluchtte)?

Ierland is inderdaad een conservatief land, en in feite benieuwt het me wel te weten hoe elk land in europa omgaat met de voorwaarden tot naturalisatie.
De naturalisatiewet verschild van het ene land tot het andere PianOla, of weet U dat ook niet?
Ah zo? Merci voor den tip fernand

Alleen... daar ging deze topic niet over. De voorwaarden van het VB om genaturaliseerd te worden zijn onvoorwaardelijke totale assimilatie, 'als vlaming onder de vlamingen zijn' (dixit Frank Van Hecke), en dan denk ik niet dat er nog veel europese landen overblijven die deze totale assimilatie als voorwaarde hanteren.

Tenandere, heel de discussie over naturalisatie (land per land) zal mettertijd verdwijnen in het Europese geheel. Zoals je weet is er nu ook een Europese Grondwet in de maak, en zullen hopelijk ook de naturalisatievoorwaarden geharmoniseerd worden en worden we straks met z'n allen Europeanen.