Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2003, 12:11   #5
Lorens
Schepen

Lorens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Komkom, ik 100% akkoord met u, dat ziet ge zelf niet zitten.

Politiek eenmaken van Europa en een vuist vormen, zodat Europa niet meer beschouwd wordt als een bende vechtende kindjes in een klas, zou helpen.

de VN zou idd een beter orgaan zijn met een andere manier van beslissen. Rechtspraak kan je later oplossen, eerst de wetgevende macht eerlijk maken. Ik zou graag ook meer voorwaarden tot toetreden zien. i.e. mensenrechten.
Ik durf te betwijfelen dat Europa ooit een politieke eenheid zal kennen. Dat is trouwens altijd iets waar de VS grote schrik voor gehad hebben. Na de Yom-Kippur oorlog in '73 en de daarop volgende boycot van olie-poducerende landen die tot de crisis geleid hebben hier, wou Europa al een eigen politieke agenda maken en had Frankrijk een plan klaar dat waar zo goed als alle Europese landen achter stonden. Henri Kissinger, die vond dat buitenlandse politiek een VS-monopolie moest blijven, heeft dan land voor land overhaald zich bij zijn plan aan te sluiten zodat Frankrijk, tot grote consternatie, helemaal alleen stond...

En in de oorlog in Irak kan je ook pogingen waarnemen die het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid van Europa hebben getorpedeerd.

De wetgevende macht van de VN is mij wel eerlijk genoeg: commissies stellen verdragen voor, die worden dan ondertekend door een minimum aantal landen zodat het bindend kan zijn voor die landen die het ondertekend hebben. Ieder land staat vrij te ondertekenen of niet.
Maar dat is juist een moraal van zich verplicht voelen van verdragen te ondertekenen: en het realisme erkent geen moraal in de internationale politiek.

Absoluut geen voorwaarden tot toetreding: het is juist als VN-lid dat de mensen beter beschermd zijn en hun mensenrechten beter eerbiedigd worden.
Mensenrechten is niet iets dat met een handomdraai kan voor gezorgd worden: huisvesting, openbaar vervoer, betaalde vakantie, werk, ... zijn ook mensenrechten.
Lorens is offline