Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2005, 12:22   #58
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
kheb het nog niet helemaal mee zenne KOBaf
die ouders worden toch sowieso gestraft? ik bedoel als ik een fiets pik en ik word betrapt straft de rechter mij garanti en moet ik als straf oa. de benadeelde vergoeden.
de benadeelde moet zelfs niet aanwezig zijn, laat staan vertegenwoordigd door een advokaat om zijn rechten te laten gelden?
ik snap het nog altijd niet wat het probleem hier eigenlijk is.
King is juist, een slachtoffer kan zich altijd burgerlijke partij stellen. Dat is zelfs nodig om een vergoeding te krijgen. En in dit kader kan een slachtoffer onder bepaalde voorwaarden (die dezelfde zijn als die voor de misdadiger) een "pro-deo advocaat" vragen.

Probleem is : voor minderjarigen is dit blijkbaar niet geregeld, wat mij toch wel verbaast (omdat er sinds 2000 een wet bestaat op de "strafrechtelijke bescherming van minderjarigen" die dat had moeten regelen). Hopelijk kan deze zaak aanleiding geven tot een wetswijziging om het probleem op te lossen.

EDIT: oeps, post komt een beetje te laat toe... [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Bad Attila on 06-10-2005 at 13:24
Reason:
--------------------------------

Citaat:
die ouders worden toch sowieso gestraft? ik bedoel als ik een fiets pik en ik word betrapt straft de rechter mij garanti en moet ik als straf oa. de benadeelde vergoeden.
de benadeelde moet zelfs niet aanwezig zijn, laat staan vertegenwoordigd door een advokaat om zijn rechten te laten gelden?
King is juist, een slachtoffer kan zich altijd burgerlijke partij stellen. Dat is zelfs nodig om een vergoeding te krijgen. En in dit kader kan een slachtoffer onder bepaalde voorwaarden (die dezelfde zijn als die voor de misdadiger) een "pro-deo advocaat" vragen.

Probleem is : voor minderjarigen is dit blijkbaar niet geregeld, wat mij toch wel verbaast (omdat er sinds 2000 een wet bestaat op de "strafrechtelijke bescherming van minderjarigen" die dat had moeten regelen). Hopelijk kan deze zaak aanleiding geven tot een wetswijziging om het probleem op te lossen.

EDIT: oeps, post komt een beetje te laat toe... [/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Probleem is : voor minderjarigen is dit blijkbaar niet geregeld, wat mij toch wel verbaast (omdat er sinds 2000 een wet bestaat op de "strafrechtelijke bescherming van minderjarigen" die dat had moeten regelen). Hopelijk kan deze zaak aanleiding geven tot een wetswijziging om het probleem op te lossen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 oktober 2005 om 12:24.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden