Vanuit Nederland is de laatste 30 jaar de belangstelling voor Vlaanderen (maar ook België in zijn geheel) flink toegenomen. Voordien werd altijd tegen ons gezegd dat de belgen zelf de afscheiding wilden en dat ze niets moesten hebben van de 'kezen'. Ik geef toe dat er daardoor een zekere mate van onverschilligheid is ontstaan die nu echter in rap tempo afneemt, nu we weten hoe de vork écht in de steel zit.
Gisteravond, bij BVD op televisie werd er openlijk gespeculeerd over 'aansluiting van België bij Nederland' of andersom. (naar aanleiding van een bezoek van Raymond de la Groenewoud.)
Vorige week zondag was er een drie uur lang programma op de VPRO-radio: 'onvoltooid verleden tijd' genaamd (Radio 1) waarin politici uit België en Nederland met elkaar discussierden over de secessie van 1830 en de mogelijkheden van een hereniging nu. Ik heb de uitzending nog niet beluisterd maar al wel het bandje besteld.
Hieruit blijkt al wel dat het in Nederland steeds meer openlijk besproken wordt en bespreekbaar is. Nog afgezien van het feit dat genoemde Raymond, Tom Lanoye, Kristien Hemmerechts, Brusselmans, K3, de vlaamse dj op radio 2 (ben zijn naam even kwijt) en nog vele andere vlamingen kind aan huis zijn in de nederlandse media.
Vooral op cultuurgebied gebeurt er al veel samen. Die eenheid komt er...op wat voor manier dan ook....en in welke staatskundige vorm dan ook. En ik kan het alleen maar toejuichen. De eerste Premier van de Verenigde Nederlanden wordt waarschijnlijk Steve Stevaert met Maxime Verhagen als vice-premier. Dat is op zich jammer maar een grote winst voor onze beide landen.
|