Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2003, 22:23   #43
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Kijk eens aan, ik ben het zelfs eens met u. Het is echter zeer gevaarlijk om de vergelijking met het Blok te trekken. De stap naar een vergelijking met Hitler is zeer klein vanaf daar.

Zoals reeds vaak vermeld, zie ik liever een open economie, en de protectionistische maatregelen zijn daar geen mooie voorbeelden van. Houdt er wel rekening mee dat die historisch gegroeid zijn en ook in twee richtingen werken. Bush kan moeilijk alle protectionisme op staal en landbouw van de kaart vegen als laat ons zeggen Europa, dat niet doet.
Prima, dan zijn we het met elkaar eens. De vergelijking met Hitler zal ik in elk geval niet trekken. Volgens mij kan je enkel Stalin met Hitler vergelijken.
Je voorbeeld van de staalmarkt is wel een slecht voorbeeld, want daar is het eenzijdig door de VS een enorme invoertaks op ingevoerd. Bleek achteraf trouwens totaal nutteloos, want de gehele overproductie van staal wordt nu vlotjes door China opgeslokt.
Voor staal als laatste interventie ja, het is echter een two-way street. Ik ben allesbehalve pro deze maatregelen. Ze maken de markt kapot en brengen, zelfs voor het beschermde deel industrie, toch geen soelaas op lange termijn.