Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
De stirling motor (gebaseerd op de Verbrandingscyclus van Stirling) is de meest efficiente motor haalbaar, en nu ben ik aan't twijfelen of het bijna even efficient was als de Carnot-cylcus, of even efficient als.
Toen het bedacht werd heeft Ford het patent hierop gekocht met de bedoeling het niet te gebruiken. Deze motor zou immers hun eigen motors in gevaar brengen, evenals de nood aan benzine drastisch verlagen.
|
De klok ziet u al hangen, alleen die klepel nog. De reden waarom Stirling motoren nog niet in de praktijk gebruikt worden bij auto's (of dergelijk), is omdat dit type motoren een heel pak tijd nodig hebben om "op gang" te komen. Ford heeft trouwens (in de jaren 1970) auto's gebouwd met Stirling motoren. In andere takken (onderzeeërs, cryogene toestellen) worden Stirling motoren dan weer wél gebruikt, wat het "fabeltje" als zouden dat soort zaken niet in de praktijk "mogen" worden uitgevoerd, meteen naar de prullenmand verwijst.
Over de efficiëntie: in theorie heeft de Stirling motor inderdaad de maximum efficiëntie (gelijk aan de Carnot cyclus). In de praktijk komt men maar aan 50%.