Discussie: Stem RWF
Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2003, 13:10   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Wallonië heeft zeker meer affiniteit met Frankrijk dan met Vlaanderen. Wie dat ontkent is verblind.

Wallonië kan wel bij Frankrijk, maar dat zou de Walen slechter uitkomen dan ze wel eens denken. In plaats van de dominante groep die ze altijd geweest zijn, worden ze een randgebied, totaal gelijkgeschakeld in la republique une et indivisible. Dat zou de slabakkende Waalse economie nog minder goed doen dan het huidige verbond met Vlaanderen.

Wallonië kan het best een apart land worden, lidstaat van Europa. Dan kunnen ze het beleid voeren dat nodig is om Wallonië er weer bovenop te krijgen.

Tuurlijk ben ik geen Waal, en ik moet niet beslissen wat wij doen. Als ze toch verkiezen om bij Frankrijk te gaan: geen probleem mee. Daarmee dreigen is zwak, want Vlaanderen heeft er meer voordelen mee dan nadelen dat ze aan Frankrijk grenzen (afin, nog meer aan Frankrijk grenzen). Maat voor de Walen zelf zou het het slechtste scenario zijn. Nu, ze verkiezen nu ook al een minder rendabele situatie, nl. België, vanuit een soort profitariaat politiek gedicteerd door de PS.