Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2003, 10:30   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door storm op zee
Wanneer wordt een land als onafhankelijk beschouwd? Wanneer dat land zich als dusdaning uitroept (bv. Seborga http://seborga.net of enkel wanneer dat als dusdanig erkend wordt door de andere naties (wat zou maken dat 'België' pas in 1839 onafhankelijk werd en dat bepaalde andere landen vandaag nog steeds niet onafhankelijk zijn, hoewel ze dat wel claimen.)
Interessant... Ik zou bv. Taiwan willen aanhalen als curiosum. Sinds de Kwo Min Tang zich terugtrokken op het eiland, is er de facto een onafhankelijk land onstaan. Ik dacht ook dat een omschrijving was Republiek China versus de Volksrepubliek China.

Net als in België is er formeel nooit een onafhankelijkheidsverklaring opgesteld, en China dreigt zelfs ronduit met een aanval indien men dit doet. Deze status quo zal dus niet snel veranderen, maar China beschouwd Taiwan nog altijd als een opstandige provincie, hoewel het feitelijk een doodnormaal land is met eigen structuren, parlement (overigens hebben deze schurken een parlement dat stukken democratischer is), regering en is het compleet autonoom.

Wat maakt een land onafhankelijk? Taiwan is misschien een curiosum, maar internationale officiële erkenning blijft toch belangrijk. Zonder internationale diplomatie was Oost-Timor nooit onafhankelijk geworden. De internationale gemeenschap was dan weer tegen een afscheiding van Kosovo, en om een voorbeeld te nemen dat dichter bij ons ligt: België was nooit onafhankelijk geworden indien de Fransen de rattachisten niet te hulp kwam toen de Noorderlingen hun tegenoffensief deden. Amerika had de hulp van de Fransen nodig, Nederland die van de Engelsen en van Duitse en Franse protestante legers.

Kortom, internationale steun en erkenning is van levensbelang, en dat beseffen de flaminganten nog altijd onvoldoende...