Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2003, 13:46   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Vervolg n�* 11 juli 1302:

De Slag van de Gulden Sporen maakte onmiddellijk een einde aan de Franse bezetting van Vlaanderen.

Een nieuw Frans leger kwam in 1304 naar Vlaanderen en versloeg de Vlaamse troepen bij de Pevelenberg.

Tengevolge van de slag bij de PEVELENBERG in 1304, herovert Filips het "Romaanse" Vlaanderen, waar er "Frans" wordt gesproken en de domeinen RIJSEL, DOWAAI en ORCHIES omvatten. Hij steekt RIJSEL in brand om een voorbeeld te stellen en herstelt zijn gezag over Vlaanderen.

Bij de PEVELENBERG zijn de milities van DOWAAI het zwaarst getroffen : ze verliezen 600 mannen, wat verklaart waarom op het stedelijke wapen gouden pijlpunten afgebeeld zijn die op een schild slaan van waaruit een stroom bloed vloeit die 6 druppels laat zien.

Er kwam een vredesverdrag tussen Frankrijk en Vlaanderen dat de zelfstandigheid van het graafschap Vlaanderen opnieuw bevestigde.

De opstandige steden moesten wel hun stadsomwallingen afbreken en een zeer hoge boete in geld aan de Franse koning betalen.

Ook de Leliaarts, de Fransgezinde burgers, mochten naar Vlaanderen terugkeren en ze kregen hun bezittingen terug. De Franse koning bleef zich dus mengen in de Vlaamse zaken (net als voor de Guldensporenslag).

Pas vele eeuwen later, in 1529, zou Keizer Karel erin slagen om de leenhulde van de graaf aan de Franse koning voor goed op te zeggen.

Kort samengevat: de Guldensporenslag was dus in feite maar een 'slag in het water'.

Waar Vlaend'ren toch groot in (denkt) te zijn

Wat mij wel interesseert in die Guldensporenslag, en waar ik tot op heden nog nooit wat over gevonden heb, is de rol van de vrouwen in die slag. Dat moet nogal opkuisen zijn geweest 8)

Hoe krijg je trouwens al die bloedvlekken uit die harnassen, sloeffen, schilden en schedels ?

Biotex bestond niet eens in 1302, ik vermoed dat ze daar wellicht BRUINE ZEEP voor gebruikte

Ps strikvraag: Wie is de Leeuw van Vlaanderen ?

Ps2: Ik weet natuurlijk al laaaaang wat de Vlamingen deden n�* de Guldensporenslag: [size=6]Wafelenbak![/size]