Hamburg, Berlijn en Bremen zijn stadsstaten in de Duitse Bondsrepubliek
& dat functioneert. Vraag is of een grotere onafhankelijkheid voor een dergelijke constructie wenselijk is. I;v.m. "onafhankelijkheid" is altijd de vraag naar een zekere begrenzing - alle "staten" op deze planeet zijn ergens van elkaar afhankelijk - een radikaal voorbeeld zijn de regelmatig voorkomende natuurrampen, maar ook zonder rampen is het overduidelijk dat de diverse "staten" of "volkeren" op elkaar aangewezen zijn ivm innovaties, grondstoffen
en milieubescherming...
Hoofdsteden hebben altijd al een aparte functie door hun aantrekkingskracht van
"de regerende elite" en de kooplui en luxe-industrieën die dit meebrengt...
toevallig was ik gisteren in het "Europakwartier" van onze o.a; Vlaamse Hoofdstad... Een menu in een "snackbar" aan € 28,- is in die buurt heel normaal...
Een andere overweging is wel dat alhoewel "Vlaams" van oorsprong deze stad wel degelijk een heel eigen karakter ontwikkeld meer "verscjhillend" dan andere hoofdsteden tegenover hun "provincie" - wat vanzelfsprekend overal speelt-.
Binnenkort zijn er "gemeenteraadsverkiezingen" in België is de gemeente een zeer autonoom iets - met de tijd zijn er steeds meer bevoegdheden van gemeentelijk niveau naar meer centrale niveau's overgeheveld - ik denk dat men hierover best wel eens mag nadenken of "de democratie" in het algemeen niet gebaat zou zijn met een terugkeer van sommige zaken naar dit gemeentelijke niveau (inclusief de belastingsgelden die er bij horen !). Zo vind ik persoonlijk het idee van bv; het gemeentelijk onderwijs uit handen te geven
naar meer gecentralizeerde niveau's niet zo heel geslaagd. Meer locale scholen/samenwerking tussen locale scholen die onafhankelijker zijn van centrale instanties vind ik een te verdedigen goed.
Aan de andere kant zijn mileiuzaken, sociale zekerheid, spoorwegen & transport zaken die duidelijk op een zelfs supranationaal niveau geregeld moeten kunnen worden. Er is een bepaald niveau voor alle zaken zich hiervoor achter "soevereine" grenzen willen verschansen is middeleeuws.